En grafisk designer skapar digitala bilder och designer genom att kombinera användningen av datorprogram och konstkoncept för att utveckla och leverera idéer till en kund som ska informera, inspirera eller motivera en konsument.
För att få en karriär som grafisk designer behöver du vanligtvis en kandidatexamen i design eller liknande område. Samtidigt som du får en examen kommer du också att bygga din professionella portfölj som visar din talang och dina förmågor som designer.
Eftersom grafiska designers kan arbeta med en rad projekt, skulle datorkurser som undervisas inkludera fotoredigeringsprogram, illustrationsprogram och kanske några valfria webbdesign- och videoredigeringsprogram.
Att ta en praktikplats när du är på universitetet kan hjälpa dig att få den erfarenhet som krävs för att få ditt första jobb som grafisk designer. En praktikplats skulle också ge möjlighet att lägga till verkliga projekt till din portfölj.
Arbetsbeskrivning för en grafisk designer
Grafiska designers gör komplexa idéer mer tillgängliga genom att illustrera innehåll med hjälp av deras färdigheter i text, färg och bilder. De kan kreativt omvandla statistisk data till diagram och visuell grafik, skapa logotyper och marknadsföringsmaterial. De interagerar ofta med människor i PR, marknadsföring eller reklam. De utvecklar grafik för broschyrer, annonser, corporate branding och andra medier som webbplatser.
Grafiska designers kan också specialisera sig på ett område som produktpaketdesign, bokomslagsdesign eller webbdesign. En grafisk designer måste förbli aktuell inom datorteknik och programvara. De är originella och kreativa tänkare med förmågan att utveckla och tillämpa smarta idéer i en design eller applikation (som en webbplats).
Grafisk designer Karriär
Grafiska designers skapar visuella koncept för att inspirera, informera och fängsla konsumenter. De utvecklar den övergripande layouten och produktionsdesignen för annonser, webbplatser, tidningar och annat tryckt och onlinematerial. Dessa designers använder både text och bilder för att kommunicera idéer.
De designar bokstäver och färg på text samt arrangerar bilder och kopierar på en utskrift eller webbsida. När du använder kopiering i layouter samarbetar grafiska designers nära med skribenter. Många använder sin kreativitet för att omvandla statistiska data till bilder för att göra komplexa idéer mer tillgängliga. Grafiska formgivare arbetar vanligtvis i studior med ritbord, datorer och designprogramvara.
Även om många grafiska formgivare arbetar självständigt, arbetar de som arbetar för specialiserade grafiska designföretag ofta i team. Arbetsscheman kretsar vanligtvis kring deadlines om man ska leverera en färdig produkt till kunder, tryckerier eller för att publicera på Internet.
Egenföretagande designers skräddarsyr sin arbetsdag kring möten med kunder, inklusive kvällar och helger. De lägger ofta tid på att leta efter nya projekt och måste konkurrera med andra designers om kontrakt. På företag kommer grafiska formgivare sannolikt att arbeta fler standardtimmar. De flesta tjänster kräver en kandidatexamen i grafisk design eller ett relaterat område.
En professionell portfölj av deras arbete är ett måste för grafiska designers för att visa potentiella arbetsgivare deras skicklighet, kreativitet och originalitet.
Grafisk design som ett område är ganska stort.
För att bättre förstå rollen som en grafisk designer bör du börja med att lära dig grunderna i deras hantverk: vad en grafisk designer är, en kort historik om grafisk design, de olika populära karriärvägarna inom området och vilka tekniska färdigheter krävs för de flesta jobb inom grafisk design. Här kommer vi att täcka allt detta – tillsammans med några kurser i grafisk design för att hjälpa nybörjare att bekanta sig med grafisk design själva.
Vad är en grafisk designer?
En grafisk designers jobb är att använda bilder för att kommunicera en idé, oavsett om den idén är en varumärkesidentitet, en filmintrig eller ett rockalbum. Det är designerns jobb att organisera dessa idéer till en visuell berättelse, formatera dem på ett sätt som ser tilltalande ut för betraktaren.
Grafiska designers är inte längre begränsade till gammaldags penna och papper för att skissa de första versionerna av sina mönster. Grafisk designförmåga sträcker sig från mycket lågteknologiska, som handritning, till högteknologiska färdigheter, som kodning.
Framväxten av ny teknik har starkt påverkat grafisk designyrket under åren. Idag involverar en grafisk designers projekt nästan alltid användning av designprogramvara, som Adobe Illustrator eller Photoshop, eller webbdesignverktyg, som Squarespace eller Wix. Men även när människor anpassar sig till ny teknik, smälter de gamla teknikerna inte nödvändigtvis bort. Istället fortsätter verktygslådan för grafiska designers att expandera, och någon som är framgångsrik inom området har sannolikt en viss kompetens inom flera olika kategorier.
När grafiska designers väl utvecklat sina kärnkompetenser och byggt upp en stark portfölj kan de göra karriärer som frilansare eller fortsätta att arbeta för ett företags designteam – de gör ofta mycket specialiserat arbete inom reklam, tryckning, publicering eller underhållning.
Även om grafiska formgivares arbete ofta sätter dem framför en dator, innebär jobbet både tekniska och sociala färdigheter: Oavsett om grafiska formgivare arbetar ensamma eller som en del av ett team, kräver jobbet ofta att de samarbetar med andra.
På en reklambyrå eller ett förlag svarar designers ofta till art directors: AD kommer med bredare koncept, som designers sedan begränsar och utför. Designers måste kunna förklara hur deras arbete tolkar kundens önskemål, vilket ger kundtjänstteamet – en reklambyråavdelning som fungerar som mellanhand mellan designteamet och dess kunder – kan i sin tur kommunicera dessa idéer till kunden.
Strukturen kring ett designteam skiljer sig från byrå till byrå. Ibland innebär kundtjänstteamets roll mer vertikalt samarbete, där de kan genomföra huvuddesigners planer. Andra gånger deltar teamet i horisontellt samarbete, vilket innebär att arbeta sida vid sida med kollegor som har i uppdrag att berätta samma historia, men med olika färdigheter.
Under tiden tenderar grafiska designers som arbetar inom teknik eller underhållning att ha en annan professionell inställning.
Inom underhållning arbetar de med andra kreatörer för att skapa grafik som kommer att stödja historien som en produkt, ett spel eller en video försöker berätta. Inom tekniken stöttar de produktdesigners på teknikföretag eller skribenter på underhållningsföretag.
Även designers som arbetar ensamma som frilansare eller entreprenörer måste samarbeta: De arbetar vanligtvis direkt med kunder och arbetar nära dem för att utveckla och uttrycka sin varumärkesidentitet. När ett projekt är avslutat måste det passa kundens förväntningar och tilltala kundernas potentiella kunder – en bedrift som är lättare sagt än gjort.
Populära typer av grafisk designarbete
Grafiska designjobb kan ta ett antal former, från att designa företagslogotyper till att formatera e-postkampanjer till att utveckla fysiska skärmar. Här är några av de mer framträdande exemplen.
Skapa en varumärkesidentitet
Varumärke handlar om mer än design: Det kan inkludera attityd, känslor, röst och konnotationer. En grafisk designers fokus när han utvecklar ett varumärke är varumärkesidentitet, som i huvudsak är varumärkets visuella språk. Den består av en logotyp, färgpalett, typografi och ett sammanhängande system av grafik.
Dessa aspekter måste verka konsekventa på ett varumärkes webbplats, annonser, visitkort, nyhetsbrev via e-post och andra sätt som varumärket använder för att kommunicera till allmänheten. Grafiska designers kan specialisera sig på logotypdesign, eller så kan de arbeta med att skapa varumärkesidentiteter som helhet.
Människor blir kära i varumärken av samma anledning som de blir kära i andra människor. De är pålitliga, de är vänliga, de är roliga, de är riktigt snygga och de har ett syfte. Ett varumärke är mer än en logotyp. Ett varumärke är känsla. Så som designers måste vi sälja oss själva som mer än bara de människor som gör saker vackra.
Att göra affischer, papper och utskrifter
Affischer kanske låter gammaldags, men de är en del av grafisk design som kanske aldrig försvinner. Tänk bara på alla annonser du ser dagligen: Oavsett om de är fysiska, som skyltar) eller online, som bannerannonser, kräver de grafisk design för att du ska titta eller klicka.
Ibland säger folk, Åh, affischen är död, den finns inte längre. Om du säger det, då är dina ögon inte öppna eftersom affischer finns överallt. Var uppmärksam på hur de tar tag i oss, hur de tar oss in i en speciell värld, till och med för bara några sekunder.
För att göra övertygande affischer behärskar designers en mängd olika layouter och visuella tekniker – färdigheter som de kan tillämpa på bokomslag, gratulationskort, mastheads, tidningar och alla möjliga andra visuella tillkännagivanden. Där publikationer kräver att designers arbetar med standardiserade layouter, medan projekt som affischer och gratulationskort ger mer frihet.
Design i tre dimensioner
Grafiska designjobb finns inte bara på papper eller online. Produkttillverkare anlitar ofta grafiska designers för att skapa förpackningar. Liksom affischer eller annonser måste paket fånga konsumenternas ögon. Och eftersom de finns i ett 3D-utrymme måste de också sticka ut från en helt annan uppsättning visuella stimuli.
Du måste ta reda på hur man väver samman ett antal designelement till ett riktigt snävt, utformat, väl genomtänkt utrymme.
Grafiska designers som arbetar i detta område kräver förtrogenhet med material som används för att förpacka konsumentvaror.
De arbetar på papper för att skissa, designar programvara för att lägga till polish och fysiska material för att säkerställa att deras design kommer att se bra ut på hyllorna.
Det finns inget annat format som gör att du kan stapla produkter sida vid sida och be köparen att fatta ett beslut på en del av en sekund baserat på påverkan”, förklarar hon. ”Så mycket av den påverkan är beroende av design.
Formatering för digitala publiker
Vissa varumärkens webbplatser är rent informativa, men andra är mer interaktiva och använder de många alternativ som webbplatser och appar har att erbjuda. Grafiska designers som arbetar i webbdesignutrymmet fokuserar på layout och grafik, precis som när de skapar en varumärkesidentitet. Men de dyker också djupare in i användarupplevelsen, eller UX. På basnivå innebär detta fält att designa hur användare navigerar på en webbplats eller app.
Om du någonsin har blivit frustrerad när du försöker hitta något på en webbplats, eller ta reda på hur du använder den nya appen du just laddade ner, vet du hur viktigt det är för designers att skapa ett rent användargränssnitt som är lätt att navigera. Grafiska designers som arbetar i detta område tenderar att ha en grundläggande förståelse för enkla kodningsspråk.
Drömma upp karaktärer
I den växande industrin för videospel och visuell underhållning har karaktärsdesign blivit en allt mer användbar färdighet. Det handlar om att skapa fiktiva karaktärer och föremål. Alla typer av kunder inom underhållningsbranschen skapar en enorm efterfrågan på artister som kan föreställa sig och göra fantastiska maskiner.
Karaktärsdesign kan vara en nischgenre inom digitalt konstnärskap, men det är en växande disciplin som involverar typiska grafiska designfärdigheter som illustration och expertis inom designprogramvara.
Alla de olika uppgifterna ovan kan överlappa varandra för att utgöra en enda grafisk designers jobb. Även om grafiska designers tenderar att specialisera sig, går vissa jack-of-all-trade-designers lätt över från fysiska förpackningar till mobilapplayouter – ibland för samma klient.
Tekniska färdigheter för grafiska formgivare
Som du kanske har samlat på dig av det stora utbudet av uppgifter som grafiska formgivare ofta förväntas utföra, kräver jobbet ett antal tekniska färdigheter. Som grafisk designer är det bra att ha så många av dem som möjligt.
Forskning
Grafiska designprojekt börjar ofta med en brainstormingfas. Denna fas kräver forskning: Designers behöver ofta hitta visuella referenser som de kan överväga när de skissar sin design. Forskning informerar om grafiken som utgör en kunds varumärkesidentitet.
Till exempel, om en grafisk designers uppgift är att skapa en logotyp som ser ut som en björn, är det viktigt för den designern att se massor av foton och teckningar av björnar. Denna visning kommer att ge dem en känsla av vad som har gjorts tidigare, och vilka enkla former som mest effektivt kommunicerar bilden av en björn till tittarna.
Illustration
När forskningsfasen är klar är det dags att börja skissa. Under denna del av processen ritar designers ofta grova versioner av sina idéer, de bästa av dem kommer de senare att duplicera i Photoshop eller ett annat digitalt program. Även om de flesta grafiska designarbeten i slutändan tar form på skärmen, är analoga illustrationsfärdigheter fortfarande viktiga under de tidiga stadierna av de flesta grafiska designprojekt.
Digital design
Idag är de mest använda designprogrammen Adobe Illustrator och Photoshop. Alla grafiska formgivare bör ha ett grundläggande grepp om ett eller båda av dessa program. Andra grafiska designprogram inkluderar GIMP, Inkscape, Adobe Indesign, Corel Paintshop, Vectr, Gravit Designer, Sumo Paint, Krita och mer.
Grundläggande kodning
Kodning är en färdighet på nästa nivå för de flesta grafiska formgivare, men att bli skicklig i ett eller flera kodspråk kan ge designers ett försprång när de tävlar om jobbet. Många grafiska designers i UX-utrymmet förstår hur man använder HTML, CSS och/eller Javascript. Om du kan mer komplexa program har du förmodligen en annan befattning.
Fotografi, 3D-design och andra färdigheter
Grundläggande kunskaper om fotografi kan hjälpa grafiska formgivare när de ska samla bilder till sitt arbete, och en bakgrund som arbetar med tyger och collage kan också bidra till visuell design. Andra värdefulla färdigheter kan vara att arbeta med förpackningsmaterial eller att arbeta med en 3D-skrivare för att skapa funktionella nya verktyg.