Tips för att Bygga en Effektiv Innehållsstrategi för E-Handel

Ämnet innehåll spelar fortfarande en mycket liten roll för många e-handlare och varumärken – helt klart fel attityd. Eftersom innehåll av hög kvalitet kan göra skillnaden mellan framgång och misslyckande för en onlinebutik.

Det krävs en effektiv strategi för att säkerställa att all potential inte går förlorad när det kommer till innehåll.

Vilka exempel på innehållsmarknadsföring finns det ?

Bra innehåll spelar en viktig roll i olika former av reklam. Varhelst potentiella kunder kan nås skriftligt lönar sig bra innehåll. Dessa är till exempel SEO, SEA, e-postmarknadsföring, social-, display- och affiliatemarknadsföring. Sedan finns det offlinereklamkanalerna. I alla dessa kanaler måste kunderna vara övertygade om varumärket och dess produkter.

I detta sammanhang är det viktigt att förstå att mycket innehåll som genereras kan spelas ut i olika reklamkanaler. Det är mycket effektivt om till exempel en väldigt bra produktbeskrivning först skapas för en ny produkt i butiken och detta innehåll sedan används för en e-post och social kampanj.

Det bra onlineinnehållet har en mycket stark effekt på SEO och även på betalda sökkampanjer. Dessutom kan detta innehåll också användas för att skapa bra offline-reklammaterial (t.ex. produktflyers, tryckta kataloger eller PR-material för mässor). Det är därför en central del av en bra innehållsmarknadsföringsstrategi att nära koordinera och sammanlänka alla annonskanaler. Sådana synergieffekter sätter kostnaderna för bra innehåll i perspektiv.

Definition av innehållsmarknadsföring

Innehållsmarknadsföring är skapandet av relevant och målgruppsspecifikt innehåll som spelas ut på olika marknadsföringskanaler som en del av en övergripande marknadsföringsstrategi.

Det övergripande målet är att nå potentiella kunder genom det skapade innehållet och att leda dem till dina egna produkter/tjänster. Förutom själva genereringen av leads och/eller försäljning är det vanligtvis ett annat mål för butiksoperatörer att öka varumärkesmedvetenheten och att positivt påverka bilden av sitt eget företag.

Vanligtvis kommer innehållet och innehållsmarknadsföring underhålls och kontrolleras via externa innehållshanteringssystem.

Adobe Commerce-kunder har här fördelen att butikssystemet redan har ett CMS integrerat med Page Builder. Innehållet kan sedan enkelt utformas och övervakas av butiksoperatörerna själva. Verktyget ger också viktiga tips för att skapa innehåll. Du kan hitta mer information om detta i blogginlägget om ämnet PageBuilder.

Vad är egentligen bra innehåll?

Denna fråga kan besvaras förvånansvärt lätt: Bra innehåll är det som intresserar kunderna – och som dessutom betygsätts av Google. Nuförtiden har ingen fritid att läsa och bearbeta långa texter. Användare föredrar korta och konkreta svar på sina mest angelägna frågor.

Dagarna med långa, meningslösa reklamtexter är sedan länge förbi. Det är därför viktigt att ta reda på vad kunden faktiskt vill veta. Det är ibland skrämmande att många företag inte hanterar just denna fråga tillräckligt. De saknar ofta tankesättet, tekniken och processerna för att få denna viktiga information från sina kunder. Det finns relativt enkla kundundersökningsmetoder

Är frågorna kända nu, hur ska de besvaras? Vanligt och enkelt?

Krypterad med facktermer och expertkunskap? Eller kanske reklam med blommiga ord? Det beror på din målgrupp. Om företag vill vända sig till exempelvis ingenjörer ska de också tala som en ingenjör – det ska inte spela någon roll om dessa texter i slutändan förstås av personer utanför den tilltänkta målgruppen.

Men när ett varumärke säljer kosmetika, till exempel, förstår potentiella kunder inte de associerade kemiska formlerna. Kunderna vill då höra mer om hur den köpta produkten faktiskt fungerar. Förutom produktens effektivitet – som givetvis måste anges – bör motsvarande produktinformationstexter också framstå professionellt.

För att säkerställa lämpligt innehåll av hög kvalitet , följande process har visat sig vara bra:

Frågan om den potentiella kunden kommer att besvaras av kunniga experter från företagen – på deras eget språk och stil

Texten revideras sedan av en utbildad copywriter så att den blir felfri och professionell.

Om en butiksoperatör vill göra det riktigt professionellt läggs relevanta SEO-sökord och uppmaningselement till i texten innan den slutförs.

Ett viktigt tillägg: Sökmotormarknadsföring är oerhört viktigt och just denna form av annonsering har förändrats markant de senaste åren. Sökmotorerna (t.ex. Google) föredrar entydiga texter som a) har skrivits av experter och b) är unika. Därför: Var inte snål med expertkunskap och kopiera inte bara andra texter. Kunder och Google kommer att uppskatta detta.

Vilket innehåll kommer först?

För det första är nyckelordet ”konsekvent” viktigt när du skapar innehåll. Allt publicerat innehåll ska vara av samma höga kvalitet.

Med en hög textkvalitet vad gäller innehåll och stil kan varumärken visa sina kunder vad de står för med sina produkter och tjänster. Om den potentiella nya kunden sedan stöter på dåliga eller felaktiga texter i sin kundresa är bilden borta.

Innehållsstrategin bör därför börja direkt med produkterna eller tjänsterna. Hur en produkt har beskrivits avgör om den köps eller avvisas. Först då bör produktöverskridande ämnen arbetas med. Den korrekta ordningen för att strukturera ett varumärkes produktinnehåll bör vara följande:

  • Beskrivning av produkter/tjänster
  • Produktkategorier, t ex i butikens produktlistor
  • Övergripande produktsegment, t.ex. företagsdivisioner
  • Varumärket och företaget.
  • Resterande innehåll (t.ex. kompletterande rådgivande texter, tilläggstjänster som inte är relaterade till produkten, nyheter, reklamkampanjer etc.)
By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Läs också...