Fler och fler betalningsmetoder kommer in på e-handelsmarknaden, inklusive kryptovalutor som Bitcoin eller Ethereum. Bör handlare idag erbjuda dessa digitala pengar för betalning?
I blogginlägget visar vi vad de viktigaste kryptovarianterna för med sig och hur de integreras i butiken.
Modernitetsboost för företag
Även om vissa digitala valutor nu är mer kända som en fluktuerande investeringsform på kapitalmarknaden så har de inte tappat sin ursprungliga funktion – nämligen att vara ett okonventionellt betalningsmedel i onlinevärlden. Och som sådana blir de allt mer populära.
I en studie av Sapio Research på uppdrag av betaltjänstleverantören Paysafe uppgav runt hälften av alla tillfrågade näthandlare från Europa och Nord- och Sydamerika att de ville erbjuda kryptovalutor i kassan så snabbt som möjligt. Lika många rapporterar ökande kundförfrågningar om modernare betalningsmetoder. Nästan 60 procent av återförsäljarna hoppas kunna penetrera internationella marknader mer framgångsrikt med kryptovalutor i sina onlinebutiker.
I själva verket är sådana siffror inte förvånande, eftersom fördelarna med digitala pengar för e-handlare och kunder är uppenbara: en onlinebutik som erbjuder kryptovalutor utstrålar modernitet och hållbarhet. Det lockar yngre kunder som är intresserade av teknik, binder dem och sänder ibland också positiva signaler till nya affärspartners.
Utöver det gör fler kryptotransaktioner det lättare för återförsäljare att reglera sin ekonomi: Tack vare digitala valutor kan de rationalisera sitt kassaflöde, till exempel genom att göra avbokningar eller överföringar enklare och snabbare att hantera. Dessutom finns det ingen risk för utebliven betalning, eftersom betalningsprocessen sker i realtid.
En viktig nackdel med digitala pengar är å andra sidan att ingen kan säga säkert om de någonsin kommer att bli utbredda på lång sikt. De starka prisfluktuationerna och känsligheten för kriminell användning på grund av en hög grad av anonymitet har en negativ effekt på krypto.
Som ett resultat är kryptobetalningar också förbjudna i vissa länder över hela världen, vilket måste beaktas när en onlinebutik är internationellt orienterad.
Bitcoins många ansikten
Ändå rekommenderas de virtuella valutorna definitivt för onlinebutiker från branscher med en större teknisk eller finansiell koppling. Krypton är redan mer etablerad där och möter rätt målgrupp som betalningsmedel. När man väljer vilken av de många kryptovarianterna som ska erbjudas i butiken kommer knappast någon återförsäljare att kunna undvika den berömda Bitcoin. Den har det högsta börsvärdet av alla kryptovalutor, inte bara på grund av dess popularitet som investeringsmedel, utan också på grund av dess utbredda användning som betalningsmedel i onlinebutiker. Eftersom det är accepterat på många ställen bör det sättas i betalningsmixen.
Bitcoin är dock inte bara Bitcoin – det kommer i olika utvecklingsstadier. ”Ur-Bitcoin” BTC, som den såg ut 2009, anses inte längre vara den idealiska betalningslösningen i onlinebutiker. Eftersom alla transaktioner måste skrivas in i ett block var tionde minut och bekräftas inom blockkedjetekniken tar behandlingen av betalningarna längre tid än vad realtidsvisualiseringen av betalningsordern antyder. Det driver också upp transaktionskostnaderna, vilket är anledningen till att högkvalitativa produkter är mer lämpade för BTC-betalningar.
Däremot har Bitcoin Cash (BCH) optimerats som en peer-to-peer-valuta för betalning i onlinebutiker sedan 2017. Eftersom den har större block kan den behandla fler transaktioner på kortare tid samtidigt som kostnaderna hålls låga. Men BCH är ännu inte lika utbredd som BTC i de flesta länder. En annan spin-off från den ursprungliga Bitcoin är Bitcoin SV (BSV), som förlitar sig på obegränsade blockstorlekar och därför inte har någon transaktionsgräns.
En annan fördel med BSV är möjligheten att dela betalningar och därmed till exempel kunna föra över ytterligare köpavgifter till ett annat konto. Användningen av BSV är dock för närvarande begränsad främst till den asiatiska regionen. Bitcoin Lightning är inte en fristående bitcoin-variant, utan en separat teknik för att påskynda betalningar med den ursprungliga bitcoin. Det gör det möjligt, nästan som ett komplement till BTC, att tillfälligt lagra transaktioner och först skriva dem till blockkedjan i efterhand. Betalningar bekräftas och rabatteras på några sekunder.
Kryptovarianter för olika prioriteringar och behov
Förutom Bitcoin-kosmos finns det såklart några andra digitala valutor som på olika sätt lämpar sig för integration i onlinebutiker. Här är ett litet urval:
- Litecoin: Litecoin publicerades 2011 och är en av de äldsta virtuella valutorna. Man har gjort det till sin huvuduppgift att vara betalningslösningen par excellence bland kryptovalutor. Tekniskt sett är den väldigt lik Bitcoin överlag, men i motsats till den stora förebilden kan den bearbeta sina transaktioner i blocket inom två och en halv minut. Utöver det är Litecoin-betalning nästan gratis. Litecoin är på motsvarande sätt populärt och utbrett inom global onlinehandel.
- Monero: Bara lite snabbare som Litecoin, Monero bearbetar de enskilda transaktionerna – på två smidiga minuter. Fokus för denna kryptovaluta är dess höga nivå av anonymitet. Skydd av integritet och personuppgifter har högsta prioritet, identitetsinformation kan inte lagras i blockkedjan. Monero är därför särskilt populärt bland teknikkunniga kunder som inte behöver ange en leveransadress när de köper digitala produkter.
- Dash : “Digital Cash”, fokuserar på omedelbar betalning. Det innebär att en garanterad betalningsöverföring sker nästan i realtid (max fyra sekunder). Dash gör detta via en andra nivå av verifiering i sin blockchain. Dash erbjuder också en obfuskeringsfunktion för privata och företagsbetalningar. Genom ökade marknadsföringsaktiviteter i DACH-regionen kunde Dash nyligen öka sin distribution och medvetenhet i detta land.
- Ether: Ethereums kryptovaluta är Bitcoins största konkurrent när det kommer till börsvärde. När det kommer till betalning är Ethers dock mindre viktig eftersom dess huvuduppgift är att sätta upp digitala och decentraliserade organisationsstrukturer – till exempel att hantera kontrakt på ett intelligent sätt. Ether är ganska olämpligt som ett rent betalningsmedel, vilket inte hindrar många butiksoperatörer från att integrera det. Tack vare det stora namnet och den breda spridningen.
Hantera integration via plånböcker och plugins
Oavsett vilken av kryptovalutorna en e-handelshandlare i slutändan har bestämt sig för, måste samma aspekter alltid beaktas när de integreras i butikssystemet: det krävs en plånbok genom vilken betalningshanteringen med kunderna hanteras och ett motsvarande plugin krävs för att ansluta plånboken till butikssystemet. En ”wallet” är praktiskt taget ett digitalt konto där kryptocoinsen kan samlas in och vid behov omvandlas till en analog valuta. Givetvis kan kryptopengar också överföras till mottagare. Under de senaste åren har vissa plånboksleverantörer etablerat sig på nätbutiksmarknaden.
Dessa inkluderar till exempel Coinbase som en av de mest kända och mest spridda plånböckerna världen över, som har ett tydligt fokus på e-handel. Airbitz, å andra sidan, är särskilt lämplig för återförsäljare som driver både en onlinebutik och stationära butiker, eftersom denna plånbok får poäng med säker Bluetooth- och NFC-teknik för betalning på plats. När det gäller plug-ins har alla relevanta butikssystem nu lösningar för kryptointegration till hands.
Plug-ins från olika leverantörer som Coingate eller GoURL kan integreras i butiken via API-gränssnitt. Medan plugin-programmen brukade vara begränsade till vissa digitala valutor, tjänar de idag – liksom plånböckerna – vanligtvis ett brett utbud. Det är även möjligt att erbjuda en kryptobetalningsfunktion i din egen butik via välkända betaltjänstleverantörer som PayPal. Detta är särskilt praktiskt om sådana tjänsteleverantörer redan är involverade.
Adobe och PayPal samarbetar om kryptobetalning
Detta kommer snart att gälla särskilt för handlare som använder Adobe Commerce som sitt butikssystem: I september 2021 tillkännagav Adobe ett samarbete med PayPal.
Ett mål är att kunna integrera kryptobetalningsfunktioner via PayPal i Adobe Commerce-butiker utan att behöva förlita sig på tredjepartsleverantörer. PayPals expertis gör det möjligt för Adobe-handlare att erbjuda Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum och Litecoin-betalningar i sina onlinebutiker. Utbyggnaden i USA startade i slutet av 2021, och Västeuropa, Kanada och Australien kommer att fortsätta under de kommande åren.