Varför bra Onlinebutiksprestanda är så Viktigt [Optimera E-Handel]

Särskilt i den digitala tidsåldern förväntar sig kunderna att en onlinebutik ska fungera snabbt och felfritt hela tiden – saker som ger bra prestanda. E-handlare måste säkerställa tillförlitliga köp via sin digitala butiksdisk. Tävlingen är trots allt bara ett musklick bort.

Fler och fler människor köper online

Inte minst på grund av den speciella situationen 2020 köps nu en stor del av varorna – både inom B2C och B2B – främst online. Allt fler kunder upptäcker fördelarna och det breda utbudet av nätbutiker och förändrar sitt köpbeteende på lång sikt. På grund av det förändrade köpbeteendet används nätbutiker mer frekvent och av fler köpare.

Men inte varje webbshop är designad för ett större antal besökare. Den främsta anledningen: dålig prestanda. Speciellt under högtrafik strax före jul eller Black Friday måste webbshoppen prestera ordentligt och ge användarna en trevlig shoppingupplevelse.

Om e-handelsplattformen inte klarar av den ökade mängden trafik kan inte hela försäljningspotentialen utnyttjas. Kunder är känsliga för långa sidladdningstider och bestämmer sig inom några sekunder om de vill stanna kvar på webbplatsen eller snarare se till konkurrenterna om produkten de letar efter.

Tålamod är ingen dygd i e-handel

Tid är pengar – snabbhet är särskilt viktig inom e-handel. Användaren har vant sig vid att en webbplats levererar ett resultat direkt med ett klick. Om så inte är fallet och användaren måste vänta kommer han att märka det negativt. Bristen på hastighet leder ofta till att beställningen avbryts och webbplatsen lämnas.

Även om en webbshop är bra när det gäller varornas kvalitet, designen på sajten och användbarheten är dålig prestanda ett av huvudkriterierna för att avbryta en beställning och sedan gå över till konkurrenterna. Det är därför särskilt viktigt för företag att tillhandahålla högpresterande webbshoppar som enkelt kan hantera även toppbelastningar.

Hur visar sig dålig prestanda?

Ju kortare laddningstid en e-handelsplattform har, desto bättre prestanda bedöms. Om webbshoppen besöks av en användare initierar detta en rad databasförfrågningar så att sidan visas korrekt med alla element som produkter, filter och navigering. Hur bra prestanda din egen webbshop har kan avgöras med hjälp av olika indikatorer. Ett verktyg som lämpar sig för att analysera prestanda är till exempel Google Analytics.

Om butiksoperatören måste vänta länge på sina resultat när han använder verktyget, kan han anta att laddningstiderna för sidor i hans webbshop också är höga. Avvisningsfrekvensen kan också identifieras med Google Analytics. Om många kunder lämnar webbshoppen utan att slutföra beställningen tyder det bland annat på dålig prestanda hos butiken.

Andra indikatorer som talar för dålig prestanda är avbrott på undersidor på webbplatsen eller uppkomsten av felmeddelandet ”Anslutningsfel”. Det är tillrådligt att kontrollera informationen som nämns regelbundet för att förbättra prestandan för webbshoppen. Eftersom prestandaproblem ofta uppstår först efter några veckor eller månader, till exempel när tillägg, uppdateringar eller nya produkter implementeras som negativt påverkar hastigheten i webbshoppen.

Prestandapåverkan

Sidans laddningstid visar hur bra en webbshop presterar. Men prestandan har också stor inverkan på sökmotorrankingen och därmed även på nätbutikens hittabarhet. Dessutom har rätt skalning också inverkan på prestandan.

Sidladdningstider

Som redan nämnts spelar sidans laddningstid, det vill säga tiden tills en sida i webbshopen är fulladdad, en avgörande roll för prestandan.

Om sidan tar mindre än en sekund att ladda helt när den klickas, har användaren inte känslan av att behöva vänta. Från en sekund verkar väntan konstig för användaren. Efter 10 sekunders laddningstid väljer kunden vanligtvis att lämna sidan.

SEO

En viktig aspekt som inte får glömmas bort när det kommer till prestanda är sökmotoroptimering (SEO). Eftersom laddningstiden för en webbshop är en av Googles och andra sökmotorers rankningsfaktorer. De utvärderar en laddningstid som är för långsam negativt och webbshopen sjunker ner i sökresultaten.

Även om andra kriterier som högkvalitativt innehåll också spelar en viktig roll för utvärderingen och den resulterande positionen för en webbplats, bör sidans laddningstid eller sidhastighet vara övertygande i alla fall. En bra rankning på Google säkerställer trots allt att webbshoppen kan hittas lättare och ökar samtidigt antalet besökare.

Skalning

Prestandaproblem kan uppstå, speciellt när många användare vill komma åt en webbshop samtidigt. Eftersom inte alla onlinebutiker är designade för högre kapacitetsutnyttjande under hektiska dagar.

Utmaningen ligger i att anpassa e-handelsplattformens serverprestanda till respektive belastning och garantera bra prestanda hela tiden – oavsett hur många användare som använder webbshoppen. Butiksoperatören måste därför se till att nätbutiken skalas korrekt. Till exempel kan en molnvärdtjänst användas för detta, som kan tillhandahålla ytterligare resurser vid behov.

Bra prestanda måste garanteras på alla slutenheter

Mobila enheter används allt oftare för e-handel, både i den privata sfären och i företagskundsektorn. Användare använder en mängd olika enheter för forskning och orderhantering. Det spelar ingen roll om det är en bärbar dator, smartphone eller surfplatta – bra webbshopprestanda är avgörande och måste säkerställas på varje enhet. Speciellt med mobila enheter kan det ofta hända att internetuppkopplingen är dålig.

För att testa prestandan hos en onlinebutik är det därför lämpligt – förutom tester över plattformar och över enheter – att även utföra ett bandbreddstest för olika mobiltelefonanslutningar och att optimera prestandan även för mobila enheter .

Det finns ingen generell lösning för prestandaoptimering

Ju bättre prestanda i webbshopen, desto nöjdare är kunderna. Men hur kan prestandan förbättras? Tyvärr finns det inget universalmedel för detta, eftersom dålig prestation kan ha en mängd olika orsaker. Prestandaoptimering kräver en exakt analys av problemen och de resulterande individuella lösningarna.

I princip är det tillrådligt att alltid använda den senaste versionen av butikssystemet och de moduler och tillägg som används och att hålla det uppdaterat. Dessutom bör mängden data i webbshopen vara komprimerad. Till exempel är okomprimerade bilder en verklig prestandadödare och resulterar i längre sidladdningstider.

Ytterligare justeringar av kodstrukturen och webbserverinställningar kan också bidra till sidhastighet och bättre prestanda. Nya tekniker som Progressive Web Apps (PWA) kan säkerställa bra prestanda från grunden tack vare sin arkitektur.

Ansvariga för detta är de så kallade servicearbetarna – en webbläsarteknik som gör att webbinnehållet i en webbshop kan visas snabbt även med dålig internetuppkoppling genom att skapa en bakgrundscache på slutenheten. Detta eliminerar förseningar vid inläsning av webbplatser och flaskhalsar i dataflödet.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]