Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

Fler och fler använder digitala prenumerationsmodeller i sin vardag. I det här blogginlägget visar vi vilka produkter som är lämpliga för prenumerationshandel och vilka fördelar användare och leverantörer har av automatiserade köp.

Prenumerationsprodukter och tjänster

Oavsett om strumpor, schampo eller rakblad – numera kan nästan varje förbrukningsvara också köpas som prenumeration. Principen bakom är väldigt enkel: Med prenumerationshandel betalar kunderna det avtalade priset varje månad och får i gengäld de önskade varorna hemlevererade på avtalat datum. Fördelarna med ett abonnemang – i affärsspråk även prenumeration – används dock inte bara med konsumentprodukter. Den traditionella affärsmodellen för tryckta medier återfinns i fler och fler branscher: från leverantörer av streamingtjänster till matlådor och träningsprogram till mjukvara. Tanken bakom prenumerationer är inte ny. Tidigare var affärsmodellen i första hand begränsad till tidningar och tidskrifter, men med hjälp av en stadigt växande digitalisering och e-handel har prenumerationsmodellen också blivit allt mer intressant för digitala företag.

Onlineanvändare har nu vant sig vid att betala för digitala prenumerationer, oavsett om det gäller nyheter (Spiegel+, Bild+.), musik (Spotify, Apple Music), video on demand (Netflix, Amazon Prime, Disney+), ljudböcker (Audible, BookBeat ) eller träningsprogram (Gymondo, Peloton). Prenumerationshandelsmodellerna behöver dock inte vara en rent digital tjänst. De inledningsvis beskrivna förbrukningsvarorna brukar också beställas digitalt, till exempel via e-handlaren Amazon.

Vilka produkter är lämpliga för prenumerationshandel?

Även om fler och fler branscher hoppar på prenumerationståget bör företag först fråga sig om deras produkt ens är lämplig för prenumerationshandel. Den digitala prenumerationsmodellen passar särskilt bra när produkterna är förbrukningsvaror som ska köpas med jämna mellanrum – som kaffe, kosmetika eller kanske blöjor. Om produkter som det finns ett ständigt behov av regelbundet fylls på genom en prenumerationsmodell kallas detta för påfyllning. Men varor som inte behöver köpas regelbundet kan också dra nytta av prenumerationshandel. Med överraskningslådorna har återförsäljarna möjlighet att sälja olika produkter i buntar.

När det kommer till just mat blir matlådor som HelloFresh allt mer populära. Dessutom erbjuder klubbmedlemskap också ett bra alternativ för en prenumerationsmodell. Om ett företag har exklusivt innehåll kan de göra det tillgängligt för sina kunder på prenumerationsbasis. Det är viktigt att produkten har tillräckligt med bindningskraft för permanent efterfrågan.

Trenden mot prenumerationshandel är inte bara tydlig inom B2C-handel. Även inom B2B-sektorn kan företag erbjuda sina tjänster på abonnemangsbasis. Till exempel köper allt färre företag dyra licenser för mjukvarulösningar och förlitar sig istället på externa tjänster för sina IT-applikationer på prenumerationsbasis.

Prenumerantförmåner

Med alla affärsmodeller för digitala prenumerationer är kontinuerlig service helt klart i fokus. Det är viktigt att användaren blir medveten om fördelarna med en prenumeration.

    • Exklusivt innehåll: Med många prenumerationsmodeller ger månadsbetalning användarna exklusiv tillgång till innehåll. Till exempel med Netflix och Disney+ är endast de utvalda filmerna och serierna tillgängliga för medlemmarna. Prenumeration ger prenumeranter obegränsad tillgång till alltid-på-tjänsten.
    • Automatisk leverans: Med ett abonnemang brukar kunder få sina produkter automatiskt och regelbundet (i den överenskomna cykeln) levererade till sina hem. Detta minskar komplexiteten i vardagen och sparar tid.
    • Automatisk betalning: Du måste också använda betalningsmetod för att prenumerera -Kommerkunder oroa dig inte. Detta lagras i systemet och behandlas enkelt via en tjänsteleverantör eller en autogiro. Detta gör det också lättare att planera utgifter
    • Prisreduktion: I många fall har abonnenten nytta av en prissänkning. Många företag ger sina stamkunder rabatt. Detta eliminerar en tidskrävande sökning efter kuponger eller priskampanjer.
    • Lär känna nya människor: Särskilt när det är på Om prenumerationen är en överraskningsbox får kunderna möjlighet att lära känna nya produkter (t.ex. Glossybox) eller recept (HelloFresh).

Fördelar för leverantören

Prenumerationshandelsmodeller är inte heller mindre attraktiva för återförsäljare och företag.

  • Planerbara inkomster: En fördel med prenumerationer är säker försäljning, som säkerställer ekonomisk planering. Med de automatiska, återkommande betalningarna från abonnenterna kan företaget enkelt beräkna och planera på ett tillförlitligt sätt.
  • Kundlojalitet: Kundlojaliteten kan också ökas genom en prenumerationsmodell. Ett abonnemang garanterar regelbunden kontakt med konsumenten, vilket i sin tur stärker relationen och lojaliteten till företaget.
  • Lägre kostnader: Utöver intäkter kan utgifter även enklare planeras med en abonnemangsmodell. För till skillnad från en vanlig produktförsäljning, där den ofta kostnadskrävande produktionen står i motsats till engångsförsäljningen, kan utgifterna planeras på längre sikt. Dessutom kan separata erbjudanden avtalas med leverantörer av frakttjänster
  • Kunddata: Ett ytterligare plus på prenumerationshandel är insamlingen av kunddata som kan genereras genom kundbevarande. Utöver de vanliga uppgifterna vid prenumerationsregistrering får leverantörerna även en mer detaljerad bild av beteende och preferenser under en längre kundrelation.
  • Personligt erbjudande: Genom att samla in kunddata kan även utbudet av digitala abonnemang allt mer personifieras. Med hjälp av artificiell intelligens kan lämpliga produkter föreslås kunden. Till exempel får en prenumerant på streamingleverantören Spotify musikförslag som liknar de låtar de redan har konsumerat.
  • Upp – und Korsförsäljning: Prenumerationsmodellen erbjuder också möjligheten till merförsäljning eller korsförsäljning. Till exempel, om en användare regelbundet köper schampo i den digitala prenumerationen, kan de från en viss tidpunkt påminnas om de kanske också behöver en hårborste eller andra vårdprodukter.

Kunden är kung – även i prenumerationshandel

Även om mottot ofta låter banalt bör det levas i prenumerationshandeln. Kundlojalitet är trots allt avgörande för hållbar framgång. Kundrelationen ska odlas och underhållas på lång sikt. En digital prenumerationsmodell säljer trots allt inte en produkt, utan en tjänst. Å ena sidan är detta en stor utmaning, men å andra sidan finns det också en stor möjlighet för nya affärsmodeller.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]

  • Vad är Direkt till kund (D2C, Direct to Consumer?) En Guide till D2C