Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]

Utformningen av en onlinebutik spelar en allt viktigare roll. Den fungerar som galjonsfigur och ger besökaren ett första intryck av företaget. Det påverkar också användbarheten – en viktig faktor för framgång och en bra konverteringsgrad. Vi visar vilka webbshopdesigner som är trendiga just nu

Trendfärger

Enkelhet är kung – speciellt när man tittar på färgerna på de nuvarande e-handelsplattformarna. Klara färger som svart och vitt är att föredra för att skapa riktiga kontraster. Dessutom brukar en eller två företagsdesignfärger se till att företaget blir erkänt. Företagsdesign är ett företags hela enhetliga utseende.

Typografin

Typografin hålls också ren i de flesta webbbutiker. Texterna, som produktbeskrivningar, ska vara lättlästa och inte distrahera från det verkliga – produkten. Detta uppnås med tidlösa och sans serif standardtypsnitt som Helvetica eller Arial. Färgen svart används också ofta.

Stora bilder

Valet av rätt bilder spelar en stor roll i en onlinebutik. Som redan nämnts i blogginlägget om marknadsföringsidéer från cykelbranschen, förlitar sig vissa butiksoperatörer på stora, känslomässiga bilder och tydliga bilder, särskilt på hemsidan och i speciella kampanjer. Mottot här är: ju större desto bättre. Vid presentation av produkterna bör man också se till att presentera dem i bästa möjliga ljus.

Videor

Förutom bilder ökar också användningen av videor i nätbutiker. Dessa integreras direkt på hemsidan som blickfång för att skapa en viss atmosfär eller på produktdetaljsidorna för att presentera produkterna på bästa möjliga sätt. På så sätt kan en video användas för att visa hur produkten fungerar eller hur den fungerar i en verklig miljö.

Rätt navigering

Mycket information men lite utrymme – särskild uppmärksamhet ägnas åt navigering i onlinebutiker. Särskilt ur användbarhetssynpunkt kommer detta att fortsätta att optimeras i nätbutiker. Det är viktigt att skilja på olika typer av navigering. Dessutom har bra navigering en effekt på SEO-poängen, eftersom algoritmen i första hand utvärderar tydlighet och intuitiv design.

Burgarmeny

Burgarmenyn används på många webbplatser och appar. Den utrymmesbesparande navigeringsvarianten är särskilt populär när du surfar på webben via smartphone eller surfplatta. Men även med stationära versioner förlitar sig vissa butiksoperatörer på att öppna huvudnavigeringen genom att klicka på de tre raderna.

Detta lämnar gott om utrymme för presentation av produkterna. En renodlad hamburgermeny rekommenderas dock endast i begränsad omfattning för desktopversionen. På så sätt registreras inte de dolda navigeringspunkterna direkt av sökmotorer, vilket leder till en dålig rankning av webbplatsen totalt sett. Dessutom blir användbarheten lidande eftersom navigeringen inte kan hittas direkt. Det är tillrådligt att skilja datorversionen av en onlinebutik från mobilversionen när det gäller navigering.

100 % breddmeny

Långt vanligare än hamburgermenyn är 100-procentig breddmeny – både enkel- och flerrads – i desktopversioner av webbbutiker. Navigeringen tar alltid upp hela bredden – oavsett hur brett eller smalt skrivbordsfönstret är. Om du håller muspekaren över ett enskilt menyalternativ i huvudnavigeringen med musen framträder undernavigeringen ofta som en så kallad fly-out eller rullgardinsmeny.

För att göra det lättare att läsa rekommenderar vi att separera navigeringen från bakgrunden, till exempel genom att placera navigeringen i en ruta med en annan färg. En av de mest populära just nu är användningen av en helskärmshjältebild i bakgrunden, som representerar varumärket väl, har en högkvalitativ känsla och skiljer företaget från sina konkurrenter.

Genom att hålla muspekaren över de enskilda menyalternativen i navigeringen öppnas undernavigeringen som en rullgardinsmeny

Könsseparerad navigering

Könsuppdelad navigering är särskilt populärt bland modemärken. Kunden bestämmer på startsidan om han vill att navigeringen och därmed kläderna ska visas för män eller kvinnor. Det finns ett antal fördelar med att dela upp navigeringen. På så sätt drar kunden nytta av direkt tillgång till sin föredragna navigering, som till och med sparas tack vare beständiga cookies.

Med andra ord: kunden behöver inte välja sin målgrupp igen nästa gång han eller hon besöker sajten. På så sätt hittar kunden snabbare runt i nätbutiken och kan navigera snabbt med bara några klick. Sökmotorerna belönar även bättre användbarhet och rankar sidan högre när kategorierna hittas snabbt. Dessutom finns det inga utrymmesproblem vid navigering, eftersom bara hälften måste visas på en gång.

Centrerad navigering

En speciell egenskap är den centrerade navigeringen, som namnet antyder är navigeringen placerad helt i mitten och sticker tydligt ut från exempelvis sökningen eller inloggningen. Detta gör att onlinebutiken ser väldigt tydlig och modern ut.

Med hjälp av centreringen separeras navigeringen från inloggningsområdet

B2B-butiker lägger också mer och mer vikt vid design

Inte bara B2C-nätbutiker utvecklas ständigt när det gäller design. B2B-verksamheten har också förstått vikten av en övertygande e-handelsplattform. För det som även räknas för företagskunder är att ögat också köper. Fler och fler B2B-butiker orienterar sig mot B2C-nätbutiker och förlitar sig nu alltmer på ren navigering och känslomässiga bilder – ett steg i rätt riktning.

När allt kommer omkring är köpare från B2B-sektorn också privat aktiva inom B2C och är vana vid navigering och design av B2C-onlinebutiker. Butiksoperatörer från B2B-området kan dra nytta av fynden från B2C för att presentera sina produkter på bästa möjliga sätt, sticka ut från konkurrenterna och därmed öka försäljningen.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Läs också...