Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

Från varuhantering till försäljning – produktdata spelar en viktig roll i alla transaktioner i detaljhandelsprocessen. Anledning nog för företag att underhålla produktinformation väl och strukturera den med hjälp av produktdatahantering.

Kunder vill bli informerade

Inom e-handel är bästa möjliga presentation av produkterna avgörande för framgång. Eftersom dessa, till skillnad från i tegelhandeln, inte kan röras eller testas före köp, måste de beskrivas så detaljerat och så tydligt som möjligt för att väcka den slutliga köpimpulsen hos kunden. På grund av informationsflödet och ökande konkurrens på webben är det viktigt att sticka ut från sina konkurrenter med kvalitet. Studien från marknadsundersökningsföretaget Research Now (nu omdöpt till Dynata) visar hur viktig detaljerad produktinformation är för kunderna:

En kvalitativ produkthantering kan hjälpa kunden att hitta en produkt och uppmuntra honom att köpa den.

Data – den digitala tidsålderns guld

En av de viktigaste komponenterna i en framgångsrik onlinebutik är väl förberedd data. Redan innan du sätter upp e-handelsplattformen är det tillrådligt att tänka på den befintliga datastrukturen och klustera den. Frågor som butiksoperatörer först bör ställa sig är till exempel hur många produkter och produkttyper det finns eller hur snabbt uppgifterna kan uppdateras på grund av uppdateringar. Frågan om den nuvarande datakvaliteten behöver också besvaras. Har varje produkt ett enhetligt artikelnummer och vilken information innehåller beskrivningstexten?

Genomtänkt produktdatahantering skapar ordning i datakaoset och samlar i bästa fall all data i ett system. Den sätter enhetliga standarder för produktinformation och bildmaterial. Produktdatahantering registrerar vilken information om produkten (t.ex. storlek, färg) som måste anges var och till vilken produktgrupp eller kategori produkten kan tilldelas. De hierarkiska strukturerna måste också beaktas.

Om produkten till exempel är ett tillbehör måste det diskuteras i detalj med vilken produkt den är kompatibel. Specifikationerna bör definieras så exakt som möjligt för tydligt uppdrag och enhetlig representation. Konsekvent terminologi spelar också en viktig roll. En exakt definition av färgen (t.ex. ”dunkelrosa” eller ”rosa”) eller korrekt längdmått kan göra den avgörande skillnaden och strukturera data på ett meningsfullt sätt. Syftet med produktdatahanteringen är bästa möjliga presentation av produkterna i webbshopen och lätt att hitta i sökmotorer.

Verkligheten ser ofta annorlunda ut i praktiken

Det faktum att alla nödvändiga produktdata finns registrerade i ett system är vanligtvis bara önsketänkande. Trots vikten för en felfri visning av produkterna finns den information som krävs i olika format och på olika system i många företag. Produktdetaljer och attribut finns ofta i Excel-listor som inte kan tilldelas tydligt. Sådan produktdata som är ofullständig eller tillgänglig i olika system och format kan visa sig vara en avgörande faktor för framgången för e-handelsplattformen.

Hantera data automatiskt med PIM

För att bemästra mängden data rekommenderas användningen av ett produktinformationshanteringssystem, förkortat PIM. Plattformen samlar all marknadsföringsrelevant och teknisk produktinformation på en central plats (single point of truth) och ger på så sätt en bra överblick över befintlig produktdata. På så sätt kan medarbetarna förbereda data för olika försäljningskanaler och utdatamedia. Den manuella förberedelsen och underhållet av flera tusen bitar av produktinformation skulle inte bara gå utöver omfattningen av den anställdes arbetskraft, utan skulle också vara mycket felbenägen. Tack vare en automatisk kvalitetskontroll förhindrar PIM-systemet felaktiga eller ofullständiga produktdata.

Fördelar med produktdatahantering

Den automatiserade hanteringen av produktinformation erbjuder ett antal fördelar. Både företaget och slutkunden drar nytta av strukturerad produktdatahantering.

Förbättrad kvalitet

Produktdatahantering gör det möjligt för företag att öka kvaliteten på produktbeskrivningar. På så sätt undviker automatiseringen av PIM-systemet fel och uppmärksammar vid behov ofullständiga data.

Lägre avkastningsgrad

Om produkten redan är väl beskriven i webbshoppen kan kunderna få en uppfattning om den i förväg. Detta gör produktförväntningarna mer realistiska och minskar sannolikheten för att kunden blir missnöjd och returnerar varan. På så sätt kan antalet returer successivt minskas.

Kundupplevelse

Med väl underhållen produktdata kan realistiska köpupplevelser skapas för kunden som väcker köpimpuls. Tilltalande bilder, en detaljerad beskrivning och tillhandahållande av användningsdata hjälper till att framgångsrikt presentera produkten. Speciellt med det stora antalet konkurrenter kan det positiva intrycket över alla kontaktpunkter göra den avgörande skillnaden.

Interna förmåner

Produkthantering ger inte bara fördelar för slutkunden. Även på butiksoperatörens sida gynnas de anställda av en tydlig beteckning på produkterna. Detta förenklar insamling, inmatning, kontroll, bearbetning och vidarebefordran av produktinformation.

Mer tid

Produktdatahantering kan automatiseras och optimeras med hjälp av ett PIM-system. Detta sparar arbetsbelastning och därmed tid (t.ex. när du söker efter en produkt). Dessutom påskyndar företag tiden till marknad genom automatiserade processer.

Produktdatahantering främjar medvetenhet

Eftersom sökningen efter en produkt numera oftast börjar på Internet är det oerhört viktigt för företag att synas bland de bästa sökresultaten i de olika sökmotorerna. God kvalitet på produktdata med omfattande och meningsfull information kan säkerställa en bra ranking och därmed vara en avgörande fördel gentemot konkurrenterna. Förutom intäktsgenererande annonsering bestäms positionen i vissa kanaler som Google Shopping av andra kriterier. Produktegenskaper och beskrivningen är också rankningsfaktorer.

När de letar efter produkter förväntar sig kunderna dessutom detaljerad och exakt information (t.ex. tillgängliga storlekar, färger och aktuella leveranstider) både i sin egen onlinebutik och på välkända försäljningsplattformar som Amazon och jämförelseplattformar som Idealo. Försäljnings- och marknadsföringsplattformarna ställer i sin tur olika krav på produkterna.

När det gäller produktinformation måste alla parter vara nöjda. Kundens behov av information ska betjänas med produktbeskrivningarna på samma sätt som de olika plattformarnas krav. Om efterfrågad information inte tillhandahålls kan det hända att produkten inte visas eller visas i relevanta sökresultat. Med andra ord: Den som buntar ihop all produktinformation med hjälp av ett PIM-system och automatiskt exporterar lämplig information till respektive plattform ökar chanserna att synas bland de bästa sökresultaten i sökmotorer och därmed bli hittad av kunderna. Detta ökar både kundlojaliteten och varumärkets synlighet.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]

  • Vad är Direkt till kund (D2C, Direct to Consumer?) En Guide till D2C