Som en bro mellan den fysiska och digitala världen har QR-koder vunnit popularitet, särskilt under de senaste månaderna. Särskilt inom e-handel erbjuder de svarta och vita rutorna en mestadels outnyttjad potential.
QR-koder har kommit till vardagen
När du går in i restauranger och butiker, under betalningsprocessen eller när du letar efter information om en produkt – skanning av QR-koder har blivit en del av vardagen, särskilt under de senaste månaderna som ett resultat av den globala coronapandemin.
Eftersom dessa möjliggör många aktiviteter som att öppna en meny eller tillhandahålla en kupong inom några sekunder i en kontaktlös miljö som därför är säker från yttre miljöpåverkan. Men 2D-koderna har också kommit till detaljhandeln. Förutom möjligheten att kombinera offline- och onlineaffärer erbjuder QR-koder en mängd olika applikationsalternativ, särskilt inom e-handel.
Hur fungerar QR-koder?
Även om QR-koder blir populära igen, skapades de första 2D-koderna på 1990-talet. Förkortningen QR står för ”Quick Response”. 2D-bilderna som består av linjer, punkter och andra former är en grafisk kodning av information. Data för de mestadels svarta och vita kontrastområdena kan läsas ut med en smartphone eller liknande (mobil) enhet med en kamera och bearbetas elektroniskt. QR-koden skannas enkelt och smartphonen vidarebefordras direkt till den länkade webbplatsen eller digitala funktionen.
Streckkod kontra QR-kod
Vid första anblick skiljer sig QR-koder knappast från den konventionella streckkoden, som finns på nästan alla produkter i detaljhandeln. Det finns dock vissa skillnader.
Så den största skillnaden är typen, mängden och variationen av information som koden innehåller. Till skillnad från streckkoden, som endast innehåller information i horisontell riktning, kan QR-koden koda i både horisontell och vertikal riktning. Av denna anledning kallas QR-koder även för 2D-koder – den vanliga streckkoden är därför en 1D-kod. På grund av det tvådimensionella arrangemanget kan mer data lagras i QR-koder.
Fördelar
Möjligheten att använda QR-koder är nästan obegränsad. Att kunna vara värd för och tillhandahålla data i 2D-kod har ett antal fördelar:
- snabbt: Med hjälp av QR-koder kan data nås inom några sekunder och information kan spelas ut snabbt.
- enkelt: För kunden är det relativt enkelt att hantera QR-koder. För att få önskad information behöver du bara en smartphone som skannar koden.
- hållbar: QR koder kan spara papper, eftersom de ger information om produkten digitalt.
- aktuell: Informationen som lagras i QR-koden kan uppdateras relativt enkelt och behöver inte bytas ut för varje ny funktion.
- billigt: QR-koder är ett relativt billigt marknadsföringsverktyg. När de väl har skapats kan de spara uppföljningskostnader, som att skriva ut reklammaterial.
Enorm potential för e-handel
QR-koder kan förenkla köpupplevelsen för både kunden och återförsäljaren. Dessa har en enorm potential för att förbättra hur marknadsföring, försäljning och kundservice fungerar. Nedan följer några användningsfall för hur QR-koder kan användas i e-handel.
1) generera trafik
För att bli framgångsrik inom e-handel måste potentiella kunder kunna hitta nätbutiken så enkelt som möjligt. Med hjälp av koden kan kunder dirigeras till butiken eller hemsidan på bara några sekunder utan att behöva ange en URL eller använda en sökmotor. Direktåtkomst ökar butikens onlinenärvaro och trafik. Ju fler som är i butiken, desto större är chansen att ett köp görs.
2) Kuponger och rabatter
Kunder älskar rabatter, specialerbjudanden och kuponger – QR-koder kan också enkelt användas här. Det speciella med den är att en rabattkod eller liknande inte behöver anges under beställningsprocessen utan kupongen aktiveras automatiskt genom att skanna QR-koden. Detta förenklar processen avsevärt och ökar kundlojaliteten.
3) Kundfeedback
Inom e-handel finns det oftast inget rådgivande köpsamtal och till skillnad från fysisk shopping är det liten eller ingen interaktion mellan kunden och återförsäljaren. Kundbetyg som kommuniceras på webbplatsen är desto viktigare. Även här kan QR-koder hjälpa till att få feedback och därmed förbättra produkter eller tjänster. För att få kunder att ge feedback är det viktigt att processen är så enkel som möjligt. Genom att skanna QR-koden kan kunderna direkt och enkelt dirigeras till rätt sida för att lämna sin recension.
4) Kundsupport
För förbättrad kundsupport sänker en QR-kod hämningströskeln för kontakt. Scanning gör det enkelt att komma i kontakt med företaget via telefon, sms eller e-post utan att behöva möta informationen på hemsidan först.
5) Marknadsföring
På shoppingkort, affischer, produktförpackningar eller i tidningar – QR-koden kan användas nästan var som helst och erbjuder därmed idealiska reklammöjligheter för e-handelsbutiken. Förutom offlineannonsering kan QR-koder även tillhandahållas digitalt, till exempel i e-post eller på sociala medier. Utöver direktlänken till webbshoppen kan du även hänvisas till en specifik produkt eller kampanj.
6) Kombination av offline- och onlinehandel
QR-koder gör det möjligt att omvandla fysiska kunder till digitala kunder. Anta att en kund handlar i en butik och ser ett plagg som han gillar, men som tyvärr inte längre finns i hans storlek.
Genom att skanna produkten med QR-koden skickas denna direkt till produkten i webbshoppen. Här kan han kontrollera om produkten är tillgänglig online i hans storlek och beställa den direkt. Han får även ytterligare information om produkten.
Ett annat alternativ som ofta används, särskilt inom B2B, är fortfarande att beställa via en fysisk produktkatalog. Även här kan en QR-kod överbrygga gapet mellan den analoga och digitala världen. Det är därför möjligt att placera en tillhörande QR-kod till varje produkt, vilket leder till produkten i butiken.
Om en kund vill köpa produkten behöver de inte längre söka efter den i webbshoppen eller beställa den på telefon med artikelnummer. Den kommer att göras tillgänglig för honom direkt i onlinebutiken med all nödvändig information och möjlighet att köpa den.