En grafisk identitet, grafisk profil, eller visuell identitet, är varumärkesbudskapet som kommuniceras av ett företags logotyp, designscheman, karaktärer och andra visuella symboler som används i interna och externa budskap. En konsekvent, påverkande grafisk identitet är en integrerad del av att bygga och upprätthålla en stark varumärkesimage.
Ditt företags logotyp är ofta den mest kända grafiska symbolen. En logotyp som tydligt representerar ditt företag och inspirerar till positiva känslor hos kunderna är en stor fördel.
Färgschemat som används i dina reklammeddelanden kan också bidra till grafisk identitet. Till exempel använder elektronikåterförsäljaren Best Buy vanligtvis sina vanliga blå och gula färger i annonser. Kvalitetsdesignscheman och visuella bilder på en företagswebbplats är en annan bidragsgivare, vilket är särskilt viktigt för elektroniska företag.
Vi vet alla att image är avgörande när man startar och växer ett företag, men inte alla vet att det finns en metod för att hitta och utveckla vårt estetiska universum.
Den grafiska identiteten är en uppsättning parametrar som definierar ett varumärkes visuella aspekt, det vill säga allt som syns. Vi säger att ett företag eller ett projekt har sin egen grafiska identitet när vi snabbt kan identifiera dess närvaro och relatera det till en logotyp, färger och typsnitt.
Denna identitet skapas inte av en slump eller genom kontinuerlig användning av tecken och färger. I de flesta fall svarar det inte ens på personlig smak. Identitets- och varumärkesexperter ger företag och företag råd om vilken estetik som ska användas. Dessa beslut baseras vanligtvis på studier av aktuella trender och konkurrensanalyser, bland annat.
Dessa experter har vanligtvis den kunskap som krävs för varje steg i processen. Låt oss se vad det är.
Hur är en grafisk identitet uppbyggd?
I allmänhet börjar varumärken skapa sin identitet från en logotyp, det vill säga en symbol som bildas av bilder eller bokstäver med specifika färger.
Från logotypen definieras vanligtvis den kromatiska cirkeln som kommer att identifiera varumärket. Som regel används inte mer än tre färger. Större företag definierar vanligtvis sina färger genom ett internationellt färgsystem som säkerställer att de alltid ser rätt ut oavsett var de används eller trycks, känt som pantone.
Eftersom alla varumärken i allmänhet behöver text, definieras också typsnitt vanligtvis för att skapa en grafisk identitet. Det gäller både en restaurang och en kosmetikalinje. Företag med starka identiteter har vanligtvis också ikonografi och visuella element och till och med en egen portfölj av bilder.
Hur skyddas den grafiska identiteten för ett varumärke?
Med en grafisk identitetsmanual. I den här manualen måste estetiken beskrivas i detalj, och alla element vi använder måste specificeras: från Pantone-koderna till namnen på typsnitten. Den manualen måste också ha alla filer, mallar och element som gör att en annan person kan tillämpa estetiken enkelt, utan utrymme för fel.
En grafisk identitetsmanual kan sammanfattas på ett ark eller den kan vara så lång som 300 sidor, beroende på företagets komplexitet och stil. Det viktiga är att det finns, antingen för ditt lilla projekt eller ett stort företag. Manualen definierar också protokoll, det vill säga hur dessa resurser ska användas.
Vad är det slutliga målet med varumärkesbyggande?
Framför allt är det yttersta målet med varumärkesbyggande och skapandet av en visuell identitet att kommunicera korrekt med potentiella kunder, upprätthålla lojaliteten hos dem som redan väljer oss och förmedla styrka och sammanhållning när de möter konkurrensen. Dessutom påskyndar visuell identitet kommunikationsprocesser och förmedlar till dem som ingår i ett team en intuitiv kunskap om det visuella språket och ofta även företagets värderingar.
Vilken betydelse har visuell identitet för ett varumärke?
Om du tänker på Coca-Cola, MasterCard och McDonald’s när du ser rött och gult har du precis bevisat att investeringen i en bra visuell identitet är en utmärkt strategi för att stärka varumärkeskännedomen.
Om inte, är jag säker på att du omedelbart hade känt igen dem om du hade sett bilderna någonstans.
MasterCards senaste agerande är ett bevis på detta: efter årtionden av att ha signerat sitt namn på logotypen kommer de två cirklarna att vara de viktigaste – och i de flesta fall unika – logotypen.
Att ta bort namnet från logotypen var en strategi som antogs efter att företaget insåg att dess visuella identitet kunde främja en igenkänningsgrad som nådde 80 %.
Med andra ord var det inte längre nödvändigt att förstärka vem MasterCard var – folk kände igen det bara genom att titta på de grafiska elementen.
Det är viktigt att arbeta med en visuell identitet av flera skäl, men en av de viktigaste är att den låter dig definiera vem företaget är på ett visuellt, praktiskt och ”vid första ögonkastet”.
Föreställ dig om McDonald’s inte hade en logotyp eller en definierad färgpalett. Det skulle förmodligen gå vilse bland de andra snabbmatsrestaurangerna och missa möjligheten att sticka ut och vinna hjärtan (och magar) hos människor över hela världen.
Som vi påpekade finns ingen utan identitet, och detsamma gäller varumärken.
En bra visuell identitet leder till erkännande och uppskattning av ett varumärke: ju större närvaron av varumärkeselementen i någons liv, desto större känsla av närhet och till och med behov av de produkter eller tjänster som erbjuds.
Med tiden kommer den identiteten att tjäna lite utrymme i konsumentens hjärna, och omvandla valprocessen (gynnsam för varumärket) till något nästan automatiskt.
Tänk på de märken du köper utan att tänka efter. De har med största sannolikhet arbetat hårt med att bygga en bra och effektiv visuell identitet.
Subjektivt är den visuella identiteten ansvarig för att skapa en stark känsla av identifiering, tillit, tillhörighet och engagemang med varumärket. Finns det ett bättre sätt att växa och generera försäljning?
Visuell identitet och varumärke: vilka är de största skillnaderna?
Begreppen visuell identitet och varumärke kan vara förvirrande.
Så mycket som de är inom samma spektrum är deras betydelser inte lika, och det är mycket viktigt att lära sig att skilja ett begrepp från det andra.
Ett företags varumärke är i grunden dess logotyp. Det är möjligt att veckla ut ordet och använda det med andra betydelser – som vi gjorde i det här inlägget genom att till exempel definiera varumärket som ett företag. Men när det kommer till design så pratar vi om logotypen.
Ett företags logotyp är den visuella representationen av vem det är och hur det vill positionera sig på marknaden.
Det finns mer traditionella, moderna, vågade eller konservativa logotyper, och du bör tro att alla dessa variationer säger mycket om ett företag.
Å andra sidan är varumärkesbyggande ett ord som definierar en hel strategi och de ledningsinsatser som går utöver logotypen och den visuella identiteten.
Det hänvisar till hela processen med strategiutveckling, planering och skapandet av koncept.
Det omfattar vem företaget är, hur det positionerar sig, hur det ser på världen och hur det vill kommunicera med kunder – mycket likt det sätt vi beskrev visuell identitet. Men varumärkesbyggandet går långt utöver grafiska element.
Utan ett väl definierat varumärke är det inte möjligt att skapa en identitet, eftersom det är varumärket som bestämmer premisserna för varumärket. Därför definierar den essensen som kommer att styra dess visuella innehåll.
När du utvecklar uppsättningen av visuell identitet, varumärke och varumärke strategiskt, är det mycket lättare att infoga och etablera ditt företag på en marknad naturligt och vinna lojala kunder och främjare av din produkt eller tjänst.
Därför är det extremt viktigt att ge dessa åtgärder ordentlig uppmärksamhet och betydelse.