Det är välkänt att en bild säger mer än 1000 ord – visuellt innehåll spelar också en allt viktigare roll i sökfrågor. Men hur fungerar bildsökning och vilken påverkan har det på e-handeln?
Se och sök
Rikta bara kameran mot en intressant plats, tryck på avtryckaren och få all relevant information om den i realtid – den visuella sökningen (Visual Search) gör det möjligt. Till skillnad från den vanliga sökfrågan, där användare skriver in olika nyckelord i sökmotorn, fungerar sökfrågan för visuell sökning med hjälp av en bild.
Detta ger många möjligheter inom olika områden – speciellt e-handel. Den vanliga sökningen i sökmotorerna kommer att förändras inom en snar framtid. Nu, med den visuella sökningen, växer en annan sökmotortrend fram.
Varning: fara för förväxling!
För att undvika missförstånd måste först skillnaden mellan den visuella sökningen (Visual Search) och den redan kända bildsökningen (Image Search) förklaras.
Speciellt Googles bildsökning har använts av många användare i flera år. En textbaserad fråga skickas till sökmotorn. Detta söker sedan efter en bild som bäst matchar begäran. När du söker efter bilder, letar du efter en bild.
I motsats till detta använder den visuella sökningen en bild istället för en sökterm för att söka efter resultat. Sökmotorn känner igen objektet i bilden, jämför det med visuell information från bildinnehåll som redan är känt och använder artificiell intelligens för att tillhandahålla lämplig information, bilder och shoppingresultat.
Visuell sökning – intressant för många branscher
Denna nya typ av sökfråga möjliggör en mängd intressanta applikationer. Särskilt områdena mode, inredning och design är förutbestämda för detta. Låt oss föreställa oss att vi går genom stadskärnan och ser en fin väska, men vi vill inte fråga ägaren var hon köpte den. Det är här visuell sökning kommer in i bilden.
Med hjälp av en bild på föremålet får vi önskad information samt vidarebefordran till en butik där vi kan köpa denna väska. Eller ett annat scenario: Vi ser en fantastisk möbel och vill gärna köpa den igen. Även här räcker det med ett foto för att ge oss den information vi behöver. Visuell sökning kan också användas inom turism. Vi står till exempel framför en imponerande byggnad i en främmande stad, men vet inte vad det är.
Den visuella sökmotorn känner igen objektet från ett foto och kan ge oss information. Dessutom används den visuella sökningen även i forskning, till exempel för att snabbt identifiera växter eller pollentyper. Andra exempel på vardagsbruk kan till exempel vara att beställa en reservdel.
Visuell sökning i e-handel
Särskilt inom e-handel erbjuder den visuella sökningen mycket potential. Som redan beskrivits i de möjliga applikationerna kan användaren ta en bild av ett önskat objekt och, om detta känns igen, skickas det direkt till onlinebutiken, där det sedan kan köpas. Butiksoperatörer drar dock inte bara nytta av tekniken när de gör förfrågningar via en sökmotor.
In-house visuella sökverktyg integreras också alltmer i onlinebutiker. Så dessa används som en förlängning av själva sökfunktionen. Användare laddar upp en bild, verktyget jämför denna med data för de produkter som finns tillgängliga i onlinebutiken och ger därmed ett passande resultat.
Känn igen och lär
Men exakt hur fungerar sökningen med en bild? Tanken bakom visuell sökning är hur människor uppfattar och förstår världen. Om ett visst föremål kommer in i vårt synfält jämför vår hjärna den visuella informationen med ”lagret” i vårt minne på bråkdelar av en sekund och utan att vi aktivt märker det, för att omedvetet klassificera och klassificera det vi ser.
Även om vi inte kan identifiera objektet direkt, kan vi se det i ett sammanhang eller dra slutsatser om helheten utifrån enskilda särdrag. Visual Search försöker efterlikna hur den mänskliga hjärnan fungerar. Först måste sökmotorn förstå sökfrågan. Utgångspunkten för sökfrågan är bilden.
För analysen jämför systemet olika information från bilden (t.ex. färg, form, mönster) med bilder som redan finns i indexet som har liknande funktionsvektorer. Ju fler referenser det finns som systemet kan komma åt, desto mer exakt är utdata. För att kunna utföra dessa ofantliga aritmetiska operationer används artificiell intelligens.
För detta ändamål är den visuella sökningen baserad på maskininlärning. Detta innebär att systemet lär sig och ackumulerar data med varje ny bild. På basis av dessa data kan komplexa samband sedan identifieras och referenser till andra objekt kan göras.
Visuell sökning och SEO
Om typen av sökfråga ändras har detta logiskt också en inverkan på sökmotoroptimeringen. Det är tydligt att Google och andra sökmotorer betygsätter relevant, högkvalitativt och meningsfullt integrerat innehåll positivt.
Och även om inga konkreta åtgärdsrekommendationer kan ges för ett bra rankningsresultat i den visuella sökningen, är det vettigt att följa beprövade riktlinjer för bildoptimering. Visuella sökmotorer känner trots allt också igen objekt baserat på deras visuella egenskaper. För att optimalt förbereda bildinnehållet i din webbutik för den visuella sökningen måste olika punkter beaktas.
Använd beskrivande bildtexter: Rubriken för en bild ska återge så exakt som möjligt det som visas på bilden. Till exempel, ”röd-blå tröja” beskriver produkten mycket bättre än ordet ”tröja1”. Försök att inkludera sökord som är så relevanta som möjligt i rubriken.
Använd alt text: Förutom en beskrivande titel bör även bildernas alternativa texter bibehållas. Återigen är det viktigt att inkludera relevanta sökord.
Sätt bilder i sitt sammanhang: För att en sökmotor ska hitta en bild snabbare är det viktigt att den integreras i webbplatsen på ett meningsfullt och tematiskt relevant sätt
Komprimera filstorleken: Filerna ska vara så små som möjligt så att bilder kan visas korrekt utan att försämra prestandan i en webbshop. Detta lönar sig särskilt med mobilwebbplatser.
Var uppmärksam på bildkvaliteten: Bilder i onlinebutiken bör helst vara unika bilder. Kvalitet måste också beaktas. Bilder med sämre kvalitet eller dålig upplösning bör undvikas.
Bilder i sitt sammanhang: Strukturerad data med attribut som pris, valuta, produkt-URL och produktnamn gör det lättare för sökmotorer att förstå bildinnehåll och dess sammanhang.