Digital design är alla former av visuella medier, optimerade för visning på en skärm. Det är en del av grafisk design, gjord speciellt för visning på telefoner och datorer.
Webbsidor, iPhone-appar, YouTube-videor är alla exempel på digital design. Dessa digitala tillgångar är alla byggda för enheter. De tar hänsyn till plattformens storlek, interaktivitet, användarupplevelse, plattformsformatering, tillgänglighet.
Målet är ofta att maximera klickfrekvenser, köp, eller andra marknadsföringsrelaterade funktioner.
Digitala designers använder verktyg som Adobe Illustrator, Photoshop, Sketch eller Keynote för att skapa sina designer.
De flesta digitala produkter behöver back-end-kodning för att få liv. Vissa designers har en grundläggande färdighet i både design och utveckling. Men ofta finns det ett helt team av mjukvaruingenjörer för att utföra backend-kodningen och föra visionen till liv. Tänk på den digitala designern som att optimera det översta lagret av en produkt; färger, bilder och interaktioner.
Tänk till exempel på Amazon-appen på din telefon.
Navigeringen och knapparna du klickar på har skapats av en digital designer. De optimerade det översta lagret av appen. Alla funktioner som du interagerar med. Färgerna, typsnitten, bildpreferenserna, där ”Lägg till i kundvagn”-knappen skulle sitta. Efter testning skickade de sina konstruktioner till ett utvecklingsteam. Ett team av mjukvaruutvecklare använde sedan kod för att få allt till liv och se till att det fungerar.
Digital design vs. grafisk design
Vad är skillnaden mellan digital design och grafisk design?
Bra fråga! Det finns många likheter mellan de båda områdena. De huvudsakliga skillnaderna har att göra med deras utdata och dataanalys.
För utdata fokuserar grafisk design på visuell teori och att skapa statiska medier som tryckta annonser, tidningar och logotyper. Digital design fokuserar på att skapa dynamiska medier. Det involverar ofta rörelse, animation, interaktion och ljud skapat för telefoner och datorer.
För att bli en framgångsrik digital designer måste du ha en uppsättning grundläggande färdigheter inom grafisk design. Det är ett absolut måste. Färdigheter som visuell design, kreativitet och intressenthantering spänner över både grafisk och digital design
För dataanalys har grafisk design ofta inte tillgång till mycket data. En enda tryckt annons ger mycket mindre data än en enda digital bannerannons. Det finns inget sätt att mäta värdet av den grafiska designen på en utskriven sida.
Inom digital design är data mycket viktigare. För webbdesign spårar digitala designers sidvisningar, klickfrekvenser, omvandlingsfrekvenser, andelar och många andra mätvärden. Digital media byggs snabbt och ersätts om den inte flyttar nålen. A/B-tester utförs för att optimera den digitala upplevelsen.
Det är bäst att ha koll på båda yrkena.
Grafisk design har funnits mycket längre än digital design. Medan tryckta medier och reklam dominerade större delen av 1900-talet, förändrade internets framväxt den dynamiken. Det förändrade helt hur vi kommunicerar och interagerar med varandra. På 1990-talet började digitala medier ta en större del av kakan. Den trenden har fortsatt till nu.
Båda medierna är viktiga i dagens värld. Om du är inställd på att bli en digital designer, se till att du börjar med grunderna för grafisk design för att kickstarta din resa.
Typer av digital design
Digital design är ett brett yrke. Från att skapa socialt innehåll till att designa en skyskrapa, det finns ett stort landskap av digitala designyrken. För att komma igång, här är några av de vanligaste typerna av digital design:
Mobilapp design
Medan funktionalitet är en högsta prioritet för mobilappar, är visuell design en nära tvåa. Mobilappar måste se bra ut. De behöver ett snyggt gränssnitt som ger en smidig användarupplevelse. Digitala designers är ansvariga för att få detta att hända. Att välja färger, typsnitt, knappar, grafik för att optimera användbarheten.
Webbdesign
Det ursprungliga digitala designyrket, webbdesign är fortfarande efterfrågat idag. Webbplatser är ryggraden i alla varumärken. Det är det första stället potentiella kunder tittar på när de söker information om en produkt. Digitala designers måste optimera webbplatser för att förbättra kundupplevelsen. Navigering, sidlayout och kopiering är nyckeln till att flytta potentiella kunder genom deras marknadsföringstratt.
Design för användarupplevelse
UX-design fokuserar på att förbättra hela användarupplevelsen av digitala produkter, från början till slut. Detta område av digital design kan sträcka sig över alla affärsområden: webbdesign, appdesign, marknadsföringsbyggen. Alla områden där du kan minska friktionen och skapa en enklare upplevelse för dina kunder.
Design för e-postmarknadsföring
E-postmarknadsföring är en strategi som bygger på att skicka e-postmeddelanden till kunder och potentiella kunder. Det är fortfarande en av de mest effektiva digitala marknadsföringskanalerna som finns. E-postmeddelanden är optimerade för varje målgrupp. Digital design ger liv åt annars tråkiga mejl. Skapa HTML och CSS, organisera layouter och skriva kopior som är skapade för att sälja.
Online bannerannonsdesign
Med ett mål att generera trafik till en webbplats förlitar sig onlinebannerannonser på bra digital design. Det här är annonser du ser på de flesta webbplatser. Ofta är de en kvadrat eller rektangel på en sida, inklusive visuella rörelser, försäljningstaggar och uppmaningar. Digitala designers hjälper till att optimera bannerannonser genom att skapa en serie annonser och A/B-tester för att se vilka som är mest effektiva för att öka försäljningen.
Design av innehåll i sociala medier
Ett snabbt växande område för digital marknadsföring, sociala medier har varit ett hett ämne det senaste decenniet. Dessa designers måste vara väl insatta i varumärkesbyggande, fotografi och visuell kommunikation. De måste känna sin målgrupp väl. Och vet hur man bäst interagerar och engagerar sig med dem. Även om visuella element är viktiga i design av sociala medier, är det viktigast att förstå hur man interagerar med din publik genom text.
Videodesign
YouTube är nu en av de bästa sökmotorerna på internet. Människor litar på YouTube för att lära sig information, få nyhetsuppdateringar och ta reda på om nya produkter. Digitala designers kan specialisera sig på videodesign, skapa video för att nå marknadsförings- eller utbildningsmål. Dessa videor kan live på tredje parts webbplatser som YouTube. Och vara värd på interna webbplatser för att tillhandahålla produkt- och varumärkesutbildning.
Animation design
Mer populär än någonsin, animationsdesign är processen att skapa visuella effekter och rörlig grafik, ofta i ett videoformat. Används på webbplatser och i filmer, replikerar animationer ofta människors rörelser och drag av verkliga platser. Animerade videor blir en vanlig utgång för digitala marknadsföringsteam. De hjälper till att utbilda kunder om produkter, tjänster och varumärke.
Interaktionsdesign
Interaktionsdesigners, förkortat IxD, är specialiserade på att skapa interaktiva digitala upplevelser. Ibland används omväxlande med design av användarupplevelse, interaktionsdesign är mer fokuserad på de specifika ögonblicken av interaktion. Det kan betraktas som en delmängd i det bredare landskapet för design av användarupplevelser.
Presentationsdesign
Keynote och PowerPoint är effektiva verktyg för att kommunicera information. Vissa digitala designers specialiserar sig endast på presentationsdesign. Företag skapar presentationer internt för att sälja idéer till ledarskap, utbilda anställda och kommunicera nya program till kollegor. Att designa effektiva presentationer bygger på bästa praxis för visuell design och berättande.
Bästa metoder för digital design
Är du osäker på var du ska börja? Kolla in några bästa metoder för digital design. Dessa bästa metoder är de som kan tillämpas inom alla digitala designyrken. Det är inte en uttömmande lista, bara några grunder för att komma igång i rätt riktning.
Lär dig grunderna i grafisk design
Kom ihåg att digital design börjar med en grund i grafisk design. Lär dig grunderna genom att ta LinkedIn Learning-kurser eller titta på YouTube-videor. Även om det är bra att förstå teorin bakom grafisk design, är din bästa insats att hoppa in och lära dig ett verktyg. Börja med Adobe Illustrator eller Photoshop.
När du lär dig verktyget kommer teorin att följa med i bakgrunden.
När du går dessa kurser, se till att du får tillräckligt med praktisk övning. Genomför labbverkstäderna i själva mjukvaruverktygen. Övning är den bästa inlärningsmetoden.
Några grunder för grafisk design att känna till är:
- Använd endast 3-4 färger
- Lär dig hur du använder vitt utrymme
- Vet hur man använder typsnitt
- Förstå text- och bildjustering
- Enkla mönster är ofta bättre än komplexa
- Börja med ikoner; de är enkla men ändå kraftfulla för visuellt berättande
- Använd din kreativitet och testa många olika idéer
- Undersök innan du bygger
Alltför ofta hoppar digitala designers till att skapa innan de gör tillräckligt med forskning. Faran? Det slutar med att du spenderar timmar på att bygga en vacker produkt, bara för att upptäcka att den inte fungerar. Det löser inte problemet. Eller så får det inte resonans hos publiken.
Gör din research innan du sätter penna på papper. Vet det exakta problemet du löser. Känn din publik in och ut. Förstå de utmaningar de har nu och förutse framtidens utmaningar. Ställ in A/B-tester för att bestämma det mest effektiva sättet att flytta nålen. När all din forskning är klar kan du börja fundera på kreativa idéer.
Bygg alltid med ett tänkesätt med publiken först
Enkelt sagt, känn din publik. Anta inte att du redan känner till dem. Lär känna dem faktiskt. Genomför intervjuer, kör användartester, undersök deras demografi och tendenser på Google.
Hela syftet med din digitala design är att lösa ett problem för din publik. Eller ändra sitt beteende. Det handlar inte om att sätta vackra bilder på en skärm. Före och under din konstruktion, se till att hålla din publik i fokus.
Förstå vad de gör, hur de spenderar sin tid, vad de bryr sig om. Att designa briljanta digitala produkter börjar och slutar med att förstå människan du bygger för.
Håll din upplevelse konsekvent
Konsekvens är nyckeln till framgångsrik digital design. Oavsett om du designar en iPhone-app eller en Keynote-presentation.
Dina användare vill ha en förutsägbar upplevelse, med en smak av nyhet för att hålla dem engagerade och komma tillbaka. Detta inkluderar både visuell design och användarupplevelse.
Inom webbdesign innebär detta att knappar, text, layout, färger är enhetliga på hela webbplatsen. Sidor länkar samman, vilket gör det till en sömlös användarupplevelse för även de mest nybörjare som roamer på internet.
Användarupplevelsedesign fokuserar på konsekventa upplevelser. De tittar på forskning: klick, tid på sidor, fel och hicka. De tar denna forskning och idéer om nya sätt att minska friktionen och skapa en förbättrad digital upplevelse för sin publik.
Förenkla ditt skrivande
Att skriva är en grundpelare i mänsklig kommunikation. Speciellt i det digitala rummet.
När du skapar digitala produkter, skriv som om du är en människa som talar till en annan människa. Använd ord som de flesta kan förstå. Klipp ut alla stora ord eller långa meningar. Få ditt skrivande granskat av många användare för att kontrollera läsbarhet och förståelse.
När du har skrivit ett utkast, skicka in din text till webbplatser som Hemingway-appen. Den här webbplatsen visar läsnivån för ditt innehåll. Och ger förslag på hur man kan förenkla.
Sikta på interaktivitet
En central fördel med digital design är förmågan för människor att interagera med ditt innehåll eller dina produkter. Den bästa digitala designen optimerar interaktivitet och ger en engagerande upplevelse som publiken fortsätter att komma tillbaka för.
Detta är lättare sagt än gjort. Att ge en bra interaktiv upplevelse börjar med att ge värde till din publik. Det spelar ingen roll hur ”cool” du tycker att en interaktiv funktion är. Om det inte ger verkligt värde kommer det inte att lyckas. Värde i interaktivitet kan handla om att tillhandahålla underhållning, kunskap, konkurrens eller statusförbättring.
Inom både marknadsföring och eLearning fortsätter interaktiviteten att växa i både video- och bannerannonsering.
Vad är digital design?
Design kan definieras som funktionell konst, gjord med praktiska syften i åtanke: att förbättra användbarheten, forma upplevelsen, skapa identitet, främja engagemang och generera genomslag, beroende på vilket medium den använder. Design finns överallt: från möbelkonstruktion till varumärken och reklam, utvecklad i olika material och scenarier.
Digital design är dock skapad för och existerar endast i digitala miljöer, avsedd att ses och interageras med på en skärm. Det går utöver den grafiska eller fysiska dimensionen och innehåller funktioner som endast är möjliga i den digitala miljön.
Det är dynamiskt, interaktivt och formbart av naturen och samlar andra discipliner och tekniker utöver grafisk design, som programmering, multimedia och dataanalys. Digitala designers har ett nära samarbete med utvecklare under implementeringsstadierna och med marknadsavdelningen: eftersom det har en mätbar effekt bör det planeras med specifika mål i åtanke.
Digital design vs. print design
En vanlig missuppfattning är att all design är digital eftersom allt görs på datorer. Skillnaden mellan digital och print design ligger inte i de verktyg de använder utan på de resultat de producerar, de medier de använder och vilken typ av relation som skapas med användarna.
Printdesigners arbetar vanligtvis för analoga medier, mestadels pappersbaserade eller liknande. Här är några exempel på tryckdesign:
- Tidningsuppslag, tidningsgrafik, flygblad
- Bokomslag och grafik
- Broschyrer
- Tryckta annonser, från små format till utomhus
- Visitkort, brevpapper, logotyper
- Flyers och affischer
- Produktförpackning
Digitala designers skapar digitala produkter, som:
- Webbplatselement och sidor
- Infografik
- Interaktiva bilder
- Datavisualiseringar
Men ännu viktigare är det idiom de använder som skiljer dessa två designområden åt. Om Print Design huvudsakligen arbetar med den visuella aspekten, är Digital Design till sin natur en dynamisk, interaktiv upplevelse som använder programmeringsspråk för att generera rörelse och bädda in andra medieelement i slutresultatet.
Paradoxen ligger i att digital design är den mest immateriella av de två men den vi interagerar mest med.