MVP – Det mest effektiva sättet att komma igång med e-handel

Många företag har redan hanterat termen MVP när de går in i e-handel. En populär metod för att testa nya saker eller sakta närma sig dem. Även om förståelsen av omfattningen av en MVP ibland är väldigt olika, kan det vara ett extremt bra tillfälle att ta vara på, speciellt i tider av Corona.

Ta hand om användarna som en möjlighet

Konceptet med MVP (minimum viable product) är inte nytt, eftersom det har varit en del av repertoaren inom projektutveckling åtminstone sedan agila arbetssätt etablerats över hela linjen. Corona och den tillhörande strävan efter mer digitalisering har gjort konceptet ännu mer populärt. Och av en enkel anledning: många företag är alltmer under press att införa digitala processer för att inte hamna på efterkälken under pandemin.

Av den anledningen upplever detta tillvägagångssätt just nu sin andra vår, även om det i sin tur innebär att begreppet Minimum Viable Product har blivit mer och mer flexibelt. För i dagsläget genomför företag projekt som faktiskt inte längre kvalificerar sig som MVP:er eftersom de är för små till tillvägagångssätt och omfattning. För tillfället råder tankesättet: ”Det är bättre att ha vilken digital produkt som helst än ingen alls!”. Det betyder helt enkelt att majoriteten av användare och potentiella kunder är mycket mer benägna att förlåta mindre defekter eller till och med fel i den digitala produkten på grund av den rådande situationen – och det gäller även företag som de känner till och uppskattar på grund av deras höga kvalitetsstandarder.

Betyder detta nyvunna ”tänkesätt” en förlust av kvalitet på lång sikt eller minskade kvalitetsstandarder? Inte alls.

Komplexiteten hos en MVP som en källa till otaliga möjligheter För att ge ett avgörande svar på detta korta svar hjälper det att ta en titt på MVP:s ursprungliga idé och ”från när” ett sådant projekt bör startas. För det första är det tydligt att MVP-konceptet har tagits till extrema på sistone. Många saker är ännu inte polerade och skulle faktiskt hamna i en prototyp. Detta faktum stöder också tesen att ”minimalen” i Minium ansågs vara ännu mindre. En MVP bör inte syfta till att en komplett, komplex e-handelsplattform ska uppstå från en enda modul. Anspråket på ingångspunkten är vanligtvis högre. Följande metafor ger en god uppfattning om projektets planerade förlopp.

En MVP inte avsedd att startas med bara ett koncept – utan att skapa en användbar produkt baserad på befintliga idéer och prototyper. Den lägsta livskraftiga produkten fungerar bara om alla inblandade har en tydlig bild av hur produkten ska se ut och – ännu viktigare – vad den ska kunna göra. Detta resulterar också i ett naturligt intervall för hur stor en MVP är i sin implementering. En MVP kan ta allt från några veckor till flera månader. Under utvecklingen måste man hela tiden tänka på vad som åstadkommits och sedan måste följande steg anpassas – bara enligt det agila arbetssättet. Hur mycket MVP som är kopplat till agil projektutveckling framgår av grafiken från Gartner, där de olika processerna och sekvensen för en MVP-projektutveckling beskrivs.

Här blir det tydligt hur många influenser som påverkar ett digitalt projekt och att allt i princip sker i en cykel av ständig vidareutveckling. Detta är kärnan i saken, varför nuvarande MVP-synsätt inte ska ses ur kvalitetssynpunkt, utan som en fråga om fortsatta utvecklingsmöjligheter. Därför är till exempel en webbshop som bara gäller som katalog, men som du inte kan köpa direkt genom, fortfarande en fullfjädrad MVP, eftersom alla funktioner är tillgängliga förutom varukorg och kassafunktion. Den situationella MVP-boomen uppstod av nödvändighet i många företag, men den bör inte underskattas, eftersom det nästan alltid finns potential med detta tillvägagångssätt.

MVP ger nya utmaningar för beslutsfattare och projektdeltagare. Den första utmaningen ligger i att definiera en MVP. Risken att hamna i ”features” är stor och företaget vill bygga in fler funktioner i projektet än vad det egentligen behöver. Att inte tappa fokus innan projektstart och under genomförandet underskattas därför ofta. Att medvetet definiera en MVP som liten kräver lämpliga förberedelser i samband med kravworkshops eller en upptäcktsfas. Ändringsförfrågningar som inte är MVP-relevanta kan då fylla eftersläpningen som en möjlig förlängning för projektets framtida expansionsskeden. Följaktligen, ju mindre MVP och dess implementeringsperiod, desto viktigare är kravfasen.

Se MVP som en fantastisk möjlighet och ta den

Alla initialt nya och därför obekanta tillvägagångssätt har samma förutsättning: modet att implementera dem. Och det är i slutändan vad en MVP handlar om. B2B-företag, särskilt när det kommer till digitalisering, bör använda pandemin som en unik möjlighet att få fotfäste inom e-handel med en MVP för att hjälpa dig komma igång. Som nämnts i början är kunderna för närvarande fortfarande väldigt förlåtande, eftersom funktionalitet är det viktigaste. För företag som redan hade högkvalitativa digitala produkter – som en snygg app – är förväntningarna såklart mycket högre.

MVP kan vara något som en dörröppnare för mycket akuta krav, såväl som en katalysator för ytterligare projekt. Det faktum att en omfattande digital förändring, inklusive en högkvalitativ e-handelsplattform, kan utvecklas utifrån detta är nu regel snarare än undantag.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]