Automatiseringen av affärsprocesser i företag går framåt. Särskilt inom e-handel drar marknadsförare nytta av detta på allt fler plan. I blogginlägget visar vi vilken relevans enskilda åtgärder just nu har och hur rätt mjukvara kan hjälpa.
Företag och kundnöjdhet
Det är ofta irriterande, men mest nödvändigt: rutinarbete som uppstår med jämna mellanrum. Med hjälp av modern mjukvara kan företagen dock nu befria sina anställda från denna börda inom många affärsområden – datorprogrammet tar över.
Processautomation kan användas effektivt, särskilt inom marknadsföring. Och uppenbarligen använder företag också allt mer av det, vilket en studie om status för marknadsautomatisering 2022 av Würzburg-Schweinfurt University of Applied Sciences har visat.
Följaktligen är användningen av automationsmjukvara ett problem i de flesta av de undersökta företagen. 45 procent bygger redan på det, och ytterligare 30 procent planerar åtminstone att göra det. Endast 20 procent har inga planer på att använda marketing automation inom överskådlig framtid.
Där den redan används har den hjälpsamma mjukvaran fått positiv respons: nästan 80 procent av dessa företag uppger att de är nöjda eller till och med mycket nöjda med fördelarna med det automationssystem de använder. Men för mer än 60 procent av de tillfrågade bygger denna bedömning mer på en magkänsla än på hårda fakta.
Enligt studien är skälen till introduktionen tydliga: företagen vill i huvudsak nå vissa tillväxtmål genom marketing automation och föra fram sin digitaliseringsstrategi. De tillhörande tidsbesparingarna för rutinuppgifter står också ofta i förgrunden. Dessutom är automatisering i många företag en reaktion på förändrat kundbeteende.
När allt kommer omkring får de flesta konsumenter nu sin information online först och måste hämtas av företaget innan de kontaktar försäljning eller kundtjänst – om de gör det alls. Det är här automatiseringsmjukvara kommer in, som chatbots som proaktivt kan erbjuda hjälp till kunder. I denna mening är det uppenbart att optimering av kundupplevelsen genom personliga, skräddarsydda marknadsförings- och försäljningsåtgärder är en effekt av automatiseringssystem som företagen önskar.
Implementering kräver expertis
Men innan marknadsföringsautomation kan komma igång finns det några implementeringsutmaningar som företag måste övervinna. Inte alla små företag har den interna kompetensen för att implementera de nödvändiga automationssystemen. I studien uppgav 56 procent av de tillfrågade att de tagit hjälp av externa byråer för minst hälften av sitt arbete.
Enligt undersökningen är de största uppgifterna under implementeringen anpassning av pågående IT-processer och integration av respektive Marketing Automation System (MAS) i befintlig IT-infrastruktur. Detta är dock i allmänhet välkända omständigheter vid introduktion av mjukvarusystem, speciella problem uppstår självklart inte med marketing automation.
De vanligaste användningsfallen verkar också bekräfta att företag för närvarande fortfarande använder sin automatiseringsprogramvara i bekant terräng: 97 procent av studiedeltagarna använder den för e-post, 91 procent för sina webbplatser och bloggar och 92 procent för analyser och rapporter.
En hög användningsintensitet, framför allt av analys- och leadscoringsfunktioner, understryker det höga värdet som företag ger marknadsföringsautomation för bättre mätbarhet av enskilda mått inom marknadsföring och försäljning. På lämpligt sätt nämner de flesta företag framgångsrik säkerhetskopiering och övervakning av datakvalitet och sömlös sammanslagning av datalager som en egenskap för en framgångsrik implementering av automatiseringsprogramvara.
Automatisk kundresa
För att uppnå den centrala optimeringen av kundupplevelsen kan företag använda sig av marketing automation i nästan alla led av kundresan. I början av kundresan klassificeras en konsument efter sitt individuella beteende vid den första beröringspunkten: Vilken information lämnar dem efter sig om sig själv och sina preferenser?
Automatiseringsmjukvaran samlar in informationen, jämför den med andra konsumenter och utvärderar den i enlighet därmed inom lead-poängen. Företaget får en klassificering av vilka personer det är värt att erbjuda riktat och individualiserat innehåll till i nästa fas.
Automatiseringsmjukvaran hjälper i sin tur till att dynamiskt spela ut rätt innehåll till de värdefulla leadsen – oavsett om det är via personliga e-postmeddelanden, webbplatsinnehåll eller reklam i sociala medier.
Detta inkluderar även reaktionen på innehåll som redan har spelats ut: Beroende på kundrespons kan det enskilda innehållet anpassas ytterligare eller föras till den intresserade igen på andra kanaler. Om ett lead har hoppat till innehållet rekommenderar programvaran antingen direktkontakt med försäljning, vilket skulle vara typiskt inom B2B-området. Alternativt skickar den skräddarsydda erbjudanden till konsumenterna, vilket naturligtvis också tillämpas inom B2C-sektorn.
Om leaden faktiskt har blivit kund kan programvaran fortsätta att användas efter köpet. Om det rekommenderar liknande eller kompletterande produkter eller skickar information till kunden om kampanjer och nya produkter kommer företaget att komma ihåg det. Automatiska påminnelser om produkt- och butiksbetyg bidrar också till detta.
Möjligheter att mäta framgång
Som beskrivits saknar många företag fortfarande en konkret bedömning av framgången med sin marknadsföringsautomatisering. Det är möjligt att mäta enskilda åtgärder på sätt som redan är kända. Företag kan till exempel göra en professionell analys av siffror med hjälp av ovan nämnda leadscoring: Hur många av de leads som automatiseringsmjukvaran föreslog ledde faktiskt till försäljning och vad betyder det för försäljningen jämfört med tiden före implementeringen?
Dessutom kan jämförelser göras när det gäller besparingar: i vilken utsträckning avlastar programvaran marknads- och försäljningsanställda? Var släpps personalresurser som nu har mer tid för andra uppgifter? Sparas pengar effektivt genom att eliminera rutinuppgifter?
Individuella marknadsföringsåtgärder kan också skalas enklare eftersom själva mjukvaran – beroende på kundvolym och användarprofiler – styr kampanjer och, tack vare en lärande effekt, till och med kan förutsäga möjlig framgång med hjälp av artificiell intelligens (AI). I slutändan ökar effektiviteten hos automationsmjukvara vanligtvis med en ökning av kunder som registreras och åtföljs av marknadsföring och försäljning.
En avkastning på investeringen kan sedan fastställas desto snabbare efter implementering. I vilket fall som helst bör ett företag tydligt i förväg definiera vilka Key Performance Indicators (KPI) som är viktiga för det som nyckeltal i relation till marknadsföringsautomation.
Välj lämplig automationsprogramvara
När nyttan eller det önskade målet med marketing automation för det egna företaget har klarlagts uppstår till sist frågan vilken automationsprogramvara som finns på marknaden som ska användas. Implementeringsinsatsen bör givetvis vara så låg som möjligt, vilket innebär att kopplingen till befintlig IT-infrastruktur bör ske smidigt via standardiserade gränssnitt. Leverantörer av affärssystem och butikssystem som ett företag förlitar sig på har ofta också motsvarande erbjudanden om automatisering i sin portfölj.
Till exempel kan alla som förlitar sig på produkter från Adobe Experience Cloud använda Marketo Engage som ett verktyg för marknadsföringsautomatisering. Denna programvara kopplas snabbt till CRM-systemet via inbyggd integration och erbjuder med stöd av Adobe Senseis AI en allsidig lösning för automatiserade arbetsflöden.
Kampanjer kan till exempel spelas ut och justeras i realtid, intelligenta utvärderingsmodeller kan skapas för leads, personligt anpassat innehåll kan spelas ut över kanaler eller målgrupper kan segmenteras automatiskt. Dessa är alla viktiga funktioner för att stödja marknadsavdelningar i en ständigt växande e-handelsvärld.