Adobe Experience Cloud: Komplett Paket för E-handel

Vad ska man göra med det ibland förvirrande dataflödet i onlinehandelns tid? Adobe hjälper företag med de olika verktygen i Experience Cloud att hantera kundinformation. Med stöd av artificiell intelligens erbjuder molnet allt från en enda källa som behövs för att bearbeta och använda informationen.

Intelligent innehåll av Adobe Experience Manager

Från de insikter som företag får genom dataanalysverktygen i Experience Cloud är det viktigt att dra bästa möjliga nytta av alla playout-kanaler. De affärsenheter som ansvarar för innehåll och annonsering drar mest nytta av denna databas när de serveras via Marketing Cloud och Ad Cloud från Experience-erbjudandet.

Marknadsföringsmolnet består i huvudsak av Experience Manager och Adobe Campaign. Experience Manager är innehållshanteringssystemet från Experience-portföljen, som arbetar AI-baserat med Adobe Sensei-teknik och har två centrala funktioner:

Experience Manager Assets används för själva innehållshanteringen. Enskilda tillgångar, det vill säga media som bilder och videor samt textdokument, kan bearbetas snabbare och vid behov automatiskt tack vare det intelligenta stödet från Adobe Sensei. Till exempel förkortar Sensei självständigt text eller beskär foton för att passa mobilvyer.

Experience Manager-webbplatser påverkar utformningen av alla uppspelningsvägar för innehållet. Sites optimerar innehållet för varje kanal och erbjuder lämpliga mallar för webbplatser eller appar. Adobe Senseis artificiella intelligens (AI) ger anställda rekommendationer för att hantera de olika kanalerna. Detta gör att alla teammedlemmar kan skapa hela sidor utan att behöva förlita sig på administratörer.

Experience Manager är tätt kopplad till Adobe Creative Cloud, där det kreativa teamet skapar grafik, design och videor som krävs av marknadsföringsteamet. Managern är baserad på en molnbaserad, skalbar plattform som gör det möjligt för alla företag att snabbt och flexibelt anpassa innehåll efter sina egna kunders behov. Experience Manager kompletteras med en funktion för att personifiera formulär i kundkontakt och för att bearbeta dem i ett snabbare arbetsflöde.

Adobe-kampanj tillhandahåller dedikerade marknadsföringsåtgärder

Marknadsföringsmolnets andra pelare används för att hantera omfattande marknadsföringskampanjer. Adobe Campaign använder kunddata från analysverktygen för att kunna visa anpassat annonsinnehåll på alla kanaler. Bland annat är personlig e-postmarknadsföring möjlig, där riktade reklammejl smälter harmoniskt in i den totala upplevelsen hos enskilda kunder. Kundresedata är trots allt redan förberedd tack vare programmen Adobe Analytics och Audience Manager.

Sofistikerad mobilmarknadsföring med individualiserade push-meddelanden och aviseringar i appen är också möjlig. Adobe Campaign anpassar ett företags omni-channel-marknadsföring från en enda glasruta så att kampanjmålen kan nås mer säkert. Med hjälp av dynamisk rapportering blir vägen dit lättare att förstå, och det kan också öka produktiviteten och driftskostnaderna. Den centrala arbetsflödeshanteringen gör det möjligt att täcka hela kampanjlinjen: från utveckling av enskilda segment till tillhandahållande av hela kampanjinnehållet. Detta ökar hastigheten på utrullningen av ett sådant marknadsföringsinitiativ.

Stärk reklam med Ad Cloud

Förutom Marketing Cloud, som fokuserar på kompletta, strategiska kampanjer, stödjer Ad Cloud företag med individuella annonser. Detta sker både innehållsmässigt och organisationsmässigt. Adobe beskriver på ett träffande sätt annonsmolnet som en ”blandning av konst och vetenskap”. Företagen ska ha en pålitlig plattform som fungerar oberoende av samarbete med externa medier. Allt som användare använder vad gäller element och process vad gäller data förblir i ett slutet rum så att säga. En holistisk bearbetning av annonser i omni-channel-processen är möjlig på ett ställe: från TV-reklam till onlinevideor, stationära visningar samt ljud- och sökkampanjer till bannerannonsering, företag kan bygga på annonsmolnet.

Genom att göra det har de också effekten av Adobe Sensei på sin sida. AI-applikationen hjälper till att skala skräddarsydda kampanjkontroller och optimeringsstrategier samt att skapa genomtänkta, dynamiska meddelanden och annonssekvenser baserat på målgruppsdata. Sökmotorannonsering drar också nytta av Senseis framåtanda. Den avkastning som företaget i slutändan uppnår från respektive reklamutgifter kan spåras när som helst i Ad Cloud-instrumentpanelen.

Gränssnitt mellan försäljning och marknadsföring

Förutom dessa kärnelement i marknadsföringsmolnet ser Adobe också till att försäljning och marknadsföring är ännu närmare sammanlänkade. Verktygen Adobe Target och Marketo Engage kombinerar skalningen av innehåll med ekonomiska aspekter. Adobe Target gör det möjligt för marknadsförare att självständigt köra tester och mätningar för webbplatser, bannerannonser, appar och e-postmeddelanden utan att behöva involvera IT-avdelningen.

Lönsamma kundsegment kan därmed hittas snabbare för att kunna skapa lovande, personliga erbjudanden i realtid. Frågan om hur mycket vilka kundgrupper spenderar för vilka produkter är kärnan i Adobe Targets funktioner. Marknadsförare kan använda det här verktyget för att stödja ekonomi och försäljning.

Marketo Engage tjänar också till att synkronisera marknadsföring och försäljning, men fokuserar mer på långsiktig analys, medan Adobe Target fokuserar på kortsiktiga åtgärder. Baserat på individuella inställningar kan Marketo Engage spåra och utvärdera alla datakällor, målgrupper, kanaler och kontaktpunkter under månader och år. På grundval av detta – och med stöd av Adobe Senseis AI – kan marknadsförare bygga upp specifika målgrupper över längre tidsperioder och erbjuda dem personligt anpassat innehåll.

Användningen av Marketo Engage bör skapa så många leads som möjligt baserat på framgångsrika kundupplevelser så att försäljningen kan öka deras slutförandegrad. ”Mer leads, more sales” är mottot för verktyget, som är tänkt att bidra till företagets totala tillväxt. I idealfallet resulterar detta också i en högre budget för framtida marknadsföringskampanjer. Cirkeln sluter sig. På så sätt arbetar marknadsavdelningen inte bara för hela företagets framgång, utan också för sina egna friheter. Det oberoende, resultatorienterade arbete som Adobe Experience Cloud gör det möjligt för marknadsförare att göra borde i slutändan löna sig.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]