Digitalisering. Detta modeord bör inte saknas i någon företagspresentation nuförtiden. I vår artikel förklarar vi hur företag ska hantera digital förändring.
Den digitala transformationen börjar i sinnet
När folk pratar om digitalisering tenderar folk att låtsas att det är något helt nytt. Och en trend som är tidsbegränsad. En felbedömning! Här förklarar vi hur digitalisering ska hanteras.
Digitaliseringen driver ekonomin. Och med hög frekvens. Hur kan företag hantera detta?
Digitalisering är först och främst en möjlighet till förändring. En begäran från marknaden att se på den egna verksamheten ur nya perspektiv och att få impulser till en transformationsprocess. Även om saker och ting inte kan hända tillräckligt snabbt för vissa, är de flesta motvilliga till förändring. Enligt min erfarenhet är 20 procent glada över att engagera sig, de återstående 80 procent vill inte att något ska förändras.
Hur löser man denna ogilla?
Framför allt måste vi lära oss hur vi hanterar osäkerhet. Fortsätt att skapa affärsplanen i fem år, men ifrågasätt den helt åtminstone vartannat år, årligen är bättre. Medför det osäkerhet? Ja, på ett bra sätt. Ju snabbare vi som samhälle, som företag och som intressenter lär oss att hantera att leva utanför vår komfortzon, desto bättre kommer vi att använda kommande förändringar på ett konstruktivt sätt.
Men hur implementerar vi dessa ändringar?
För att hänga med i utvecklingen behöver vi enkla och framför allt regelbundna rutiner i företaget. Detta inkluderar så kallade agila metoder, som vi kan överföra från mjukvaruföretag till andra organisationer i modifierad form
Är digitalisering en ny trend?
Digitalisering är en del av en lång kedja av förändringar. De flesta av oss har inte upplevt andra stora omvälvningar, så vi tenderar att subjektivt överdriva och överbetona denna nuvarande fas. Digitalisering är inget nytt, men det kommer till samhällets hjärta. Ämnet upptäcks nu av de som faktiskt har sovit igenom det fram till nu. Och då måste man oundvikligen se det som något nytt. Enligt min åsikt förvränger detta synen på prioriteringarna.
Vad betyder detta för företag?
Ditt strategiska fokus bör inte ligga på ämnet ”digitalisering”, utan på hur din organisation hanterar det nya. Om de lyckas hitta sätt att göra sina strukturer lämpade för innovation skapar de automatiskt taktiska möjligheter för ständig ny utveckling. För digitalisering är inte ett homogent block, utan en mängd teknologier, koncept, plattformar, enheter, möjligheter och utmaningar. Att hantera förändringar måste utformas som den dagliga verksamheten. Med ledningen och med de anställda. Och det saknas det i många företag i Tyskland.
Varför bör företag förändras?
Om företag inte lär sig hur de ska hantera det nya är det stor risk att de kommer att bete sig som isblockstillverkare i slutet av 1800-talet. Med sina standardiserade glasspinnar organiserade de sin verksamhet och logistik mycket effektivt och dominerade de internationella marknaderna. Många miljoner ton is producerades och fraktades över hela världen varje år, som användes inom industrin och i kylboxar, även i hushållen. Tills det elektriska kylsystemet revolutionerade ämnet kylning och fullständigt förstörde glassbranschen på kort tid. Ingen glasstillverkare blev kylskåpstillverkare.
Hur kan verkställande direktörer i synnerhet se till att ditt företag inte hotas av digitala innovationer och störningar från tredje part?
Med fokus på ditt eget företags och nätverks innovativa förmåga. I det specifika fallet med digitalisering eller digital transformation börjar det för mig med smarttelefonen och hanteringsapparna installerade på den. Om det är i aktivt bruk för ett stort antal dagliga uppgifter, integrerat i arbetsflöden och om det hanteras med virtuositet av sin användare, vet vi att digitaliseringen av företaget knappast kommer att orsaka några problem. Digitalisering är en attitydfråga, inte teknik. Och det är först och främst vd:ns jobb som ser fördelen.
Digitalisering handlar inte om att kartlägga analoga och befintliga processer till digitala. Det händer ofta inte. Varför?
Vi har ofta grunderna. Vi kombinerar dem bara inte riktigt än. Till exempel inom kommunikation. På ett personligt plan har alla nu en smartphone med en budbärare som WhatsApp. Men hur många företag använder officiellt Messenger för kommunikation i och runt företaget? Eller på kontoret använder vi ofta Word, Excel och PowerPoint för att arbeta fram de mest spännande sakerna. Men hur ofta skickar vi runt versioner istället för att arbeta på dem tillsammans och samtidigt? Så det saknas nätverk. Förmånen för individen står fortfarande över den gemensamma fördelen.
Vilka misstag görs fortfarande?
Om ny programvara introduceras bör företagets processer anpassas till mjukvarans. Till exempel inom e-handel. Detta minskar kostnaderna, sparar tid och gör att företaget kan anpassa sig till nya marknadsförhållanden. Tyvärr gör många företag det tvärtom. Du betalar mycket extra pengar för att kartlägga gamla processer i mjukvaran. Du ger bort chansen till vidareutveckling.
Vad behöver göras när ett företag har initierat digital förändring?
Om en förändringsimpuls har initierats bör företaget aktivt fortsätta använda den för att förnya företagets egna processer och tjänster. Om man vänjer sig vid ständig innovation i en organisation går den någon gång nästan på autopilot. Det tar tid, men det är ett av få sätt att ha långsiktig relevans på marknaden.