Presentera nya produkter och innovationer, knyta nya affärskontakter och naturligtvis generera leads. Mässor och evenemang är oerhört viktiga för företag och erbjuder många möjligheter för kundförvärv. Kan digitala mässor och evenemang skildra exakt det utan att förlora sin dragningskraft?
Nya digitala möjligheter
Många företag gillar också att ställa ut på mässor och ta del av evenemang relaterade till e-handel, marknadsföring och digitalisering. Under Covid-19 försvann dessa möjligheter nästan helt. Men trots pandemin och tack vare tekniska framsteg antogs utmaningen och nya digitala möjligheter skapades. I blogginlägget visar vi fördelarna med digitala mässor och evenemang och belyser frågan om det fortfarande finns en framtid för fysiska mässor och evenemang.
Fördelar med digitala mässor och evenemang
Digitaliseringen gör det möjligt att hålla mässor och evenemang var som helst och när som helst. Detta resulterar i några fördelar:
1. Obegränsat antal besökare
En verklig fördel med digitala mässor och evenemang är att det knappt finns några begränsningar för antalet besökare. Så det spelar ingen roll om 5 eller 5000 personer vill delta i evenemanget – det finns ingen anledning att hyra en större lokal eller utesluta personer för att de inte kunde få en plats. Naturligtvis har du som arrangör fortfarande möjlighet att bara ge tillgång till ett visst antal personer för att skapa exklusivitet.
2. Större räckvidd
Förutom ett obegränsat antal besökare spelar räckvidden även en speciell roll i leadsgenereringen. På grund av lägesoberoendet kan fler personer nås, som i bästa fall blir kunder.
3. Tidssparande
Tidsåtgången för en digital mässa är betydligt mindre än ett event på plats. Detta sparar långa resor med bil, tåg eller flyg och tidskrävande incheckningar.
4. Kostnadsbesparingar
Digitala mässor och evenemang är dock inte bara effektiva när det gäller att spara tid. Det innebär att det inte tillkommer några rese-, hotell- och cateringkostnader för deltagarna. Utöver deltagarna kan arrangörerna även spara kostnader, eftersom det inte tillkommer några transport- eller monteravgifter. Det krävs också mindre personal för genomförandet av arrangemanget. Vid ett virtuellt event räcker det ofta med talaren och en IT-administratör som ger support i bakgrunden och håller koll på allt.
5. Bättre orientering
Särskilt på stora mässor med flera hallar fulla av utställare tappar ofta intresserade kollen. Det är mycket enklare med onlinemässor och evenemang. Som regel får du en översiktsplan på startsidan och kan enkelt logga in på sessionerna. Om olika presentationer körs samtidigt är det till och med möjligt att växla mellan de enskilda evenemangen utan att behöva resa en lång sträcka.
6. 1 till 1 upplevelse
Ingen trängsel och alltid den bästa utsikten för talaren eller presentationen – en verklig fördel jämfört med livemässor och evenemang är 1:1-upplevelsen. Det gör det mycket enklare att följa talarna och presentationen. För när det är digitalt är man alltid ”på första raden”.
7. Repeterbarhet
Ingen tid? Inga problem! Om innehållet i en onlinemässa eller digitalt evenemang spelas in kan deltagaren se det när som helst och behöver inte sätta ett specifikt datum och frigöra tid för detta.
8:a. Enklare kundförvärv
Data är nu avgörande för kundförvärv. I ett onlineevenemang kan dessa samlas in och analyseras mycket lättare. På så sätt är det möjligt att mäta exakt hur många tittare som deltar i en session och om vissa tittare kan logga ut vid en viss tidpunkt. Eftersom tittarnas beteende kan förstås i realtid är även kortsiktiga beslut eller förändringar möjliga.
Fysisk mässa ≠ digital mässa
Det är viktigt för en framgångsrik digital mässa eller webbevent att planeringsinsatsen inte underskattas. Fysiska mässor och evenemang kan som regel inte sändas 1:1 digitalt. Till exempel är uppmärksamhetsspannet när du följer en onlinesession betydligt kortare. Dessutom kan deltagare distraheras av e-postmeddelanden eller ett push-meddelande som dyker upp. För att undvika detta måste föreläsningar anpassas efter situationen och tillräckligt med pauser planeras. Dessutom måste tillhandahållandet av en server garanteras. Generellt sett är de tekniska kraven och kompetensen högre för både arrangörerna och deltagarna.
Tillbaka till de fysiska eventen?
Med alla fördelar som digitala evenemang ger uppstår frågan om evenemang ansikte mot ansikte äntligen har fått sin dag och om digitala mässor och evenemang främst kommer att erbjudas i framtiden. Det är klart att man absolut inte skulle vilja klara sig utan digitaliseringens fördelar och fysiska evenemang kommer inte tillbaka helt.
Men lusten efter personliga möten och fysiska tillställningar som inte är vardagliga växer också. Det är därför många branschexperter är säkra på att hybridmässor och evenemang – det vill säga en kombination av fysiska evenemang och virtuella erbjudanden – är framtiden. Så de kombinerar det bästa av två världar. En aktuell studie av Bitkom kommer också till denna slutsats:
Studie om förväntad ökning av utgifterna för digitala mässor
Många företag har anpassat sig till distansarbete under de senaste åren. Förutom att byta till hemarbetsplatsen har företag tagit fram olika digitala format för medarbetare, kunder och intresserade.