Bästa Tips för att Minska Avbokningar & Avbeställningar i E-Handeln

Avbeställning av en beställning i en webbutik kan ha många orsaker. Men alla har samma resultat: förlust av försäljning. I vårt blogginlägg lyfter vi fram ett antal fallgropar som gör att kunder överger sina inköp och ger tips på hur man kan minska dessa övergivelser.

Fallgrop 1: Överdrivna (oväntade) fraktkostnader

En av de vanligaste anledningarna till att ett köp överges är fraktkostnader. Dessa blir verkliga omvandlingsdödare i synnerhet när kostnaderna för frakt är jämförelsevis dyra jämfört med produktkostnaderna.

I en Europaomfattande studie av Sendcloud uppgav 62 procent av användarna att de slutat handla i webbshoppar för att fraktkostnaderna var för höga. Många av nätshopparna förväntar sig fri frakt och returer av varorna. Speciellt när leveranskostnaderna är dolda kostnader som bara plötsligt räknas ihop i kassan, reagerar många kunder med en omedelbar avbokning och lämnar hemsidan.

Vårt tips: Transparens

Även om de flesta onlineanvändare föredrar att inte betala fraktkostnader är de vanligtvis oundvikliga. Det är dock viktigt att kommunicera dessa tydligt från början och att göra dem transparenta synliga i webbshoppen. Som ett resultat ser kunden vad som väntar och upplever inga otäcka överraskningar i slutkassa.

När det kommer till mängden fraktkostnader måste återförsäljare räkna rätt och hitta en balans mellan kostnadsökningar och försäljningsökningar. Det är lämpligt att förhandla fram ramavtal med logistikföretag – lägre fraktkostnader leder trots allt till fler köp.

Ett annat sätt att komma runt hindret är att tillåta kunderna gratis frakt baserat på ett lägsta beställningsvärde. Detta har samtidigt fördelen att ytterligare köp kan genereras, som omfinansierar fraktkostnaderna för återförsäljaren.

Falllgrop 2: Tekniska problem

En annan orsak till övergivna köp kan vara dålig webbplatsprestanda. Ingen kund vill vänta länge innan produkten de vill lära sig mer om visas. Dessutom understryker tekniska problem på webbplatsen inte precis företagets suveränitet. Till exempel, om en länk leder till en obefintlig målsida, sidan är överbelastad eller beställningsprocessen kraschar, förloras kundvagnar ofta eftersom kunderna inte vill gå igenom besväret att hitta sina produkter och lägga till dem i shoppingen varukorg igen.

Vårt tips: Snabba upp e-handelsplattformen

Endast en fungerande webbshop levererar försäljning. Det är desto viktigare att hålla sin e-handelsplattform uppdaterad och att optimera den vid behov. Vi har redan listat några sätt att förbättra prestanda i vårt blogginlägg. Till exempel bör mängden data komprimeras så mycket som möjligt och användningen av en cache hjälper också webbplatsen att visa innehåll snabbare och mer tillförlitligt.

Fallgrop 3: Inte rätt betalningsleverantör

Paypal, kreditkort, faktura eller Swish – kunder föredrar ett brett utbud av betalningsalternativ. Om den föredragna betalningsmetoden inte finns avbryter vissa kunder beställningsprocessen.

Vårt tips: Erbjud annan betalning leverantörer

Det är därför lämpligt att integrera så många leverantörer som möjligt i webbshoppen för att säkerställa att även potentiella kunder har möjlighet att använda dem. I alla fall bör dock stora leverantörer som PayPal övervägas. Enligt en färsk studie från PostNord föredrar 48 procent av de tillfrågade denna betalningsleverantör.

Fallgrop 4: Behöver ett kundkonto

Inte alla kunder som vill handla i en onlinebutik är villig att skapa ett kundkonto för detta ändamål. Om detta begärs av butiksoperatören riskerar han eventuella varukorgsavbokningar. Speciellt när kunder måste komma ihåg ett lösenord och tillhörande kundnamn för att kunna handla i webbshoppen ökar chansen att överge varukorgen. Om användaren först måste ansöka om ett nytt lösenord eller till och med ett nytt kundkonto är den potentiella köparens tålamod ofta överansträngt.

Vårt tips: Du behöver inte ha ett kundkonto

Registrering i onlinebutiken är ett hinder för många kunder och avskräcker dem från att göra ett köp. Det är därför lämpligt att göra en beställning som ”gäst” möjlig, speciellt för förstagångsköpare, och på så sätt förenkla processen för kunden.

Även om data går förlorad till följd av ett oanmält köp, kan det vara möjligt att vinna kundens förtroende och få denne att besluta sig för att köpa igen senare. Inhämtningen av data gör det möjligt att bemöta kunden bättre och därmed personifiera köpet. För att uppmuntra fler potentiella kunder att registrera sig på plattformen är det vettigt att förklara för dem fördelarna med ett personligt köp genom att registrera sig på webbplatsen. Till exempel kan en registrerad användare få en liten rabattkod eller bonus.

Fallgrop 5: Säkerhetsbekymmer

Frågan om säkerhet spelar också en stor roll i orsakerna till att varukorgen överges. Det är just när kunder befarar att deras data kan missbrukas eller stjälas av tredje part som de lämnar webbshoppen utan att göra ett köp. Dessutom är potentiella kunder till en början skeptiska till mindre eller okända företag.

Vårt tips: Skapa förtroende

Särskilt små och okända butiker måste fråga sig hur de kan vinna potentiella kunders förtroende. Rätt innehåll spelar en viktig roll i detta. Detta börjar med en detaljerad avtryck och presentation av företaget. Meningsfulla produktbeskrivningar utan stavfel förmedlar också en känsla av trygghet. Eftersom många nätshoppare fruktar missbruk av känsliga uppgifter bör butiksoperatörer ta itu med det här problemet för att dämpa kundernas rädsla.

För att undvika att en beställning avbryts bör butiksoperatörer tydligt kommunicera vad som händer med de personuppgifter som kunden tillhandahåller och att dessa uteslutande används för onlineköp. Det är tillrådligt att använda säkerhetscertifikat så att folk vet att deras privata data inte kan hamna i orätta händer.

För detta ändamål bör säkerhetsfunktioner integreras på webbplatsen, såsom lösenordskryptering. Andra faktorer som utstrålar säkerhet från en webbshop: tydliga riktlinjer för dataskydd, ett visat telefonnummer och chatttjänst för livesupport, information om returrätt och inkludering av betyg och godkännandestämplar.

Fallgrop 6: För lång och komplicerad köpprocess

För många steg för att slutföra ett köp – ytterligare en anledning till att du avbryter det. Potentiella kunder vill inte lägga mer tid på en köpprocess än nödvändigt. Om beställningsprocessen är för lång eller för komplicerad överges varukorgarna snabbt.

Vårt tips: Enkelhet är allt

Ju färre klick för att slutföra köpet, desto bättre. För att göra shoppingen i webbshoppen så trevlig som möjligt för potentiella kunder bör köpprocessen hållas så kort som möjligt. Det ska inte heller finnas några distraktioner och designen ska vara tydlig och koncis – speciellt när det kommer till navigering.

Kunden måste intuitivt förstå var den ska klicka för att komma dit de vill. Endast den viktigaste informationen bör efterfrågas i processen, såsom namn, e-postadress, leveransadress och betalningssätt. Varukorgen ska också benämnas som sådan. Det är också lämpligt att använda välkända symboler som ”varukorgssymbolen”.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]