Det är inte längre en hemlighet att onlinehandel har fått ett otroligt uppsving under pandemin. Men det faktum att onlinejätten Amazon inte kunde använda den här trenden för att utöka sin överhöghet är nytt. För att återförsäljarna förklarar krig mot de klassiska marknadsplatserna med sin direktförsäljning – med exceptionellt stor framgång.
D2C – gammalt koncept omarbetat
D2C-konceptet är verkligen inte nytt. För även om ”direkt-till-kund” är ett nytt modeord som används i e-handelskretsar, så ligger det bara en sak bakom: klassisk direktförsäljning. Och ändå är det något nytt, då många företag använde denna försäljningskanal med hjälp av nya marknadsföringsåtgärder som sociala medier för att hålla försäljningen hög under pandemin och dessutom spara kostnader.
Eftersom direktförsäljning till kunder kan ske utan mellanhänder eller digitala marknadsplatser, tar det kontaktpunkterna snabbare och närmare kunden och eliminerar merkostnader för hanteringen av ytterligare försäljningskanaler. Till exempel är den digitala marknadsplatsen vanligtvis en bra miljö för företag och startups att ta sina första steg inom e-handel.
På grund av digitaliseringen som orsakas av pandemin har många nya teknologier och verktyg kommit ut på marknaden, som gör det möjligt för även lekmän att skapa sin egen onlinebutik enkelt och billigt. Men också viljan att satsa pengar på utvecklingen av en egen webbutik baserad på ett professionellt butikssystem som Magento har ökat markant.
Därför kan en tydlig trend ses, direktförsäljningen har vuxit stadigt i flera år. Enligt en studie från Federal Association of Direct Sales har försäljningen genom direktförsäljning ökat kontinuerligt under de senaste tio åren, senast till 18,55 miljarder euro 2019. Trots coronapandemin minskade inte försäljningstrenden, utan förblev oförändrad eller ännu bättre – vilket är en enorm potential för D2C.
Var kommer kommer hypen ifrån?
Som redan nämnts är detta egentligen inget nytt, men många företag var tvungna att anpassa sig under pandemin.
Ett stort antal företag var tvungna att stänga sina lokalkontor på grund av de olika nedstängningarna. Så i i många fall har all detaljhandel övergått till direktförsäljning online. Och detta är någonting som företagen fortsatt med även efter covid-19.
Det speciella här är att stora etablerade företag verkar ha svårare att byta än mindre företag. Logistiken och kostnaderna är oproportionerligt högre på grund av mer komplexa omställningsprocesser som involverar många säljpartners och en större produktportfölj. Nackdelen är därför främst den senare time-to-market – men de positiva effekterna av digitaliseringsboomen kompenserar för detta.
Särskilt klassiska B2B-företag har delvis gått över till direktförsäljning för att kunna fortsätta nå slutkunder. Ett mycket bra exempel på detta är cykeltillverkarna, vars affärsmodell före pandemin i första hand bestod av att arbeta med cykelhandlare. Genom direktförsäljning kan ytterligare en kanal skapas som inte bara ger ekonomisk trygghet, utan också stärker kundernas medvetenhet om varumärket.
Unga, moderna företag är de stora förmånstagarna
Men direktförsäljning online är för närvarande inte bara så framgångsrik på grund av sin roll som butiksersättning. Eftersom den här försäljningsformen tillåter nya, mer experimentella kundresor – till exempel social selling via Instagram och andra plattformar.
Detta har under tiden resulterat i en helt ny företagsindelning: så kallade vertikala varumärken har fulländat direktförsäljningen med sociala medier som en marknadsföringsbooster och är det främsta exemplet på hur varumärkesuppmärksamhet, kundlojalitet och okomplicerad produktförsäljning kan kombineras genom direktförsäljning
Kunden ska lägga produkten som han sett via en annonslänk – till exempel i en Instagram Story-annons – i kundvagnen och slutföra köpet. En kundresa kan faktiskt inte gå mycket snabbare. Förutsättningen för detta är förstås att kunden också tycker att produkten är tilltalande. Men det är inget problem, eftersom Vertical Brands vet exakt hur de ska adressera sin målgrupp.
Alla fördelar med D2C i ett ögonkast
För att göra det tydligt att direkt till kund inte bara är ännu ett överskattat modeord, utan representerar ett seriöst alternativ för många företag, här är de viktigaste punkterna:
- Vinstsäkrande koncept, speciellt som alternativ för detaljhandeln i kristider
- Optimal start för en holistisk, digital förändring
- Full kontroll över produkter och pris genom att eliminera försäljningspartners och mellanhänder
- Högre vinst genom dina egna försäljningslinjer, inga extra kostnader genom till exempel marknadsplatsavgifter eller förluster genom tredje parts rabattkampanjer
- Större marginaler och mer överblick över din egen produktportfölj
- Mer kundlojalitet och varumärkesstärkande genom direkt kundkontakt
- Mer insiktsfulla och opartiska data som kan användas för att optimera marknadsföringsinsatser
Trots alla fördelar var D2C bara en tillfällig ”coronaeffekt”?
Det är tydligt att direktförsäljningen fick en renässans, främst på grund av coronapandemin och den tillhörande digitaliseringshypen. Så kommer det hela att försvinna över hela världen nu när krisen är över? Inte alls, för den digitala drivkraften som D2C-divisionen fått de senaste månaderna kommer att löna sig även i framtiden. Detta blir också tydligt i BDD-studien:
Enligt detta antar hela 71 % av de tillfrågade att vikten av direktförsäljning kommer att öka ännu mer efter coronapandemin.
Det låter som ett mycket ljust perspektiv för företag som redan framgångsrikt driver en direktförsäljningskanal. Men vad betyder detta för detaljhandeln, är detta nu äntligen den så ofta profeterade döden för lokala butiker? Kort sagt: nej. Näthandel stigmatiseras gång på gång som ett stort hot mot detaljhandeln, men i längden fungerar det inte utan lokala platser.
Vissa företag klarar sig inte helt utan filialer. Till exempel kan en modern och beprövad mycket framgångsrik omnikanalstrategi endast drivas genom att koppla ihop alla försäljningskanaler. Ett koncept som Click & Collect kan inte fungera utan en lokal plats för kunderna. Eller – för att ta exemplet med cykeltillverkaren igen – det måste finnas en lämplig reservdels- och reparationsservice om företaget vill göra det helt utan distributörer.
Vad du än vill kalla det, direktförsäljning eller D2C, så ligger framtiden för e-handel hos återförsäljarna själva och inte hos digitala marknadsplatser som Amazon.