Oavsett om det är inom medicin, jordbruk eller säkerhet – artificiell intelligens (AI) används inom allt fler områden. Även e-handel drar nytta av den smarta tekniken. Vår lista visar hur artificiell intelligens kan användas framgångsrikt i onlinebutiker.
Syften med artificiell intelligens
Artificiell intelligens – det som avfärdades som en framtidsdröm för några år sedan är nu verklighet. Smarta teknologier används inom allt fler områden i vardagen, men även i näringslivet. En aktuell studie av Bitkom visar också hur utbredd användningen är. Respondenterna angav vilka AI-program de redan har använt eller kunde tänka sig att använda.
På basis av omfattande datamängder skapar AI-systemen självständigt kopplingar, känner igen mönster och kan därmed fatta beslut. Detta resulterar i fascinerande nya möjligheter – även för e-handel. Nedan listar vi olika användningsområden för artificiell intelligens i nätbutiker.
1. Anpassning
En stor möjlighet för e-handel är användningen av artificiell intelligens för att förbättra personaliseringen. Kunderna föredrar en individuell shoppingupplevelse som är skräddarsydd efter deras behov. För att göra detta samlar AI:n in data om köparen och deras sök- och shoppingbeteende, ”observerar” och spårar alla handlingar och interaktioner med butiken och analyserar de erhållna resultaten.
Den känner igen mönster och regelbundenheter i data och jämför dem med tidigare mätningar. Förutom en personlig adress i välkomsttexter eller produktbeskrivningar kan navigeringen i en webbshop också vara olika beroende på användaren. Om användaren är en kvinna, till exempel, visas dammode först. Personalisering ökar kundnöjdheten eftersom shoppingprocessen förenklas, kunden sparar tid och kundupplevelsen förbättras på lång sikt.
2. Personliga produktrekommendationer
Personalisering spelar också en stor roll i produktrekommendationer – trots allt ska de förslag som erbjuds passa kunden så att de faktiskt är intresserade av dem och därmed ökar sannolikheten för ett köp. Användningen av AI gör det möjligt att föreslå produkter som matchar kundens intressen och köphistorik genom att samla in och analysera kunddata. Om rätt produkt föreslås till en kund i rätt ögonblick hamnar fler produkter i varukorgen och försäljningen ökar också.
Den artificiella intelligensen avgör också rätt tidpunkt för att föreslå vissa produkter. Till exempel rekommenderas ofta dyra produkter i början av månaden, eftersom kunderna vanligtvis har mer pengar tillgängliga i början av månaden.
3. Produktförbättringar
Förutom att personifiera e-handelsplattformen och kundanpassade produktrekommendationer kan produkter och tjänster i nätbutiken även optimeras med hjälp av artificiell intelligens. För detta ändamål samlas vanligtvis data från kunders åsikter och betyg in och analyseras av AI-teknik. Resultaten av utvärderingen kan sedan användas för att förbättra produkterna.
4. Automatisering av (manuella) arbetssteg
En annan tillämpning av artificiell intelligens inom e-handel är automatisering av arbetsmoment. Detta ökar inte bara kundnöjdheten utan även de anställdas. På så sätt kan de koncentrera sig på krävande uppgifter, medan monotona uppgifter tas över av AI:n.
Detta sparar inte bara tid för de anställda, utan minskar också frekvensen av fel som kan uppstå under manuella arbetsmoment. Ett praktiskt exempel är kategoriseringen av produkter. För att kunna klassificera en produkt exakt krävs beslutsprocesser som bygger på erfarenhet. Denna upplevelse genereras av mycket data. AI:n jämför sedan slutligen mängden data med produktinformationen och kan kategorisera den korrekt.
5. Visuell sökning
Till skillnad från den vanliga sökfrågan, där användare anger olika nyckelord i en sökmotor, utlöses sökförfrågan med hjälp av en bild.
Om en användare vill veta mer om en produkt eller helst köpa den räcker det med en ögonblicksbild av objektet och användaren får information direkt och – om objektet kunde kännas igen och hamnar direkt i lämplig online affär. För att analysera bilden jämförs olika information från bilden (t.ex. form och färg) med bilder som redan finns i databasen med hjälp av AI-teknik och försök görs att känna igen komplexa samband.
6. Varor och inventarier
Artificiell intelligens kan också säkerställa bättre planering inom e-handel och optimera lagerhantering. Genom att samla in och utvärdera data kan prognoser göras på när vilka produkter i första hand kommer att köpas och vid vilken tidpunkt. Detta gör att företaget kan undvika leveransflaskhalsar och bättre uppskatta försäljningen. Detta är särskilt användbart när produkterna är säsongsbetonade produkter som träkol. För detta ändamål kan AI-verktyg användas för att prognostisera avkastning, försäljningstoppar och prisutveckling.
7. Kundkommunikation
Ingen kund vill vänta vad som känns som en evighet i en telefonkö för att få information om vissa produkter – chatbots kan hjälpa och används allt oftare inom e-handel, speciellt för kundkommunikation. Fördelarna är uppenbara: chatbots är tillgängliga 24/7 och kunderna får ett direkt svar.
Även om chattbottar inte är en ny uppfinning, blir de smartare med hjälp av artificiell intelligens och kan interagera med användaren som en säljare. En chatbot kan till exempel koppla en kunds begäran om en röd cocktailklänning med användarens tidigare insamlade personuppgifter (ålder, storlek, favoritmärke) och visa lämpliga resultat. Utöver produktsökningen kan AI-baserade chatbots även fungera som servicemedarbetare och svara på olika ”servicefrågor”.
8. Säker och framgångsrik utcheckning
Olika applikationer baserade på artificiell intelligens kan också användas i det sista steget av en klassisk kundresa – utcheckningen (checkout). På så sätt kan säkerheten ökas med hjälp av bedrägeriskydd. AI:n känner igen iögonfallande mönster och uppmanar – vid behov – användaren om ytterligare verifiering. Dessutom kan AI också hjälpa till med en ofullständig kundvagn. AI:n känner igen när en utcheckning inte har slutförts och skickar automatiskt en påminnelse efter en viss tid, till exempel via e-post.