Viktigaste Trenderna inom E-handel – Allt du Bör Veta

2021 var ännu ett boomår för onlinehandel som ett resultat av Covid-19. Men mycket händer online och utvecklingen går fort. Så vilka trender kommer att gälla för e-handeln under de kommande åren? Det är precis vad vi tittar närmare på i denna artikel.

Mer populärt: personalisering

Den ökande personaliseringen av onlineerbjudanden kommer säkerligen att fortsätta under de kommande åren. Det framgår bland annat av att återförsäljare inom e-handel i allt högre grad tar till så kallad förstapartsdata. Detta avser företagsdata som en återförsäljare själv har samlat in om sina kunders beteende och som han kan använda för att förbättra kundupplevelsen. Detta blir allt mer populärt eftersom det är billigare än att köpa data från tredje part. – Dessutom är inriktningen nu ofta mer tillförlitlig och exakt. När allt kommer omkring borde knappast någon känna sina egna kunder så väl som en återförsäljare gör.

Tydligen kan invändningar mot dataskydd vid användning av förstapartsdata knappast stoppa denna utveckling. Det skadar inte om återförsäljare lägger vikt vid säkerheten för sina kunduppgifter, det handlar trots allt om mycket personlig information som samlas in via spårning. För att behålla kundernas förtroende och nöjdhet blir det viktigt för små och medelstora företag att skaffa sig mer kompetens inom området cybersäkerhet. Om förstapartsdata inte skyddas så bra som möjligt mot obehörig åtkomst kan trenden mot ökad användning snabbt dämpas.

Anpassning

En annan funktionalitet som blir allt viktigare för personalisering och optimering av kundupplevelsen är huvudlös handel. Den fasta länken mellan baksidan och framsidan av onlinebutiken är inte längre nödvändig, innehåll förmedlas till allmänheten på ett smidigare sätt på en mängd olika sätt, och företagets onlinenärvaro differentieras mer och mer specifikt för målgrupp. En webbaserad webbutik kan trots allt inte längre likställas med en heltäckande e-handelsstrategi.

Varje slutenhet – från smartphones till surfplattor eller smartklockor till bärbara datorer – har sin egen typiska användargrupp som vill bli uppvaktad individuellt. Alla dessa platser kräver professionella och dynamiska presentationer. Utan den intelligenta huvudlösa funktionen skulle skapande och skräddarsydd kontroll av innehållet urarta till merarbete för e-handelsföretag. Så det är inte konstigt att headless ökar i popularitet, eftersom funktionen inte är så huvudlös som namnet antyder.

Berättande, känslor och händelser

Utan rätt narrativ kring det, som sätter igång känslor och utan personlig inramning i rörlig bildformat, är näthandel knappast tänkbar på många områden idag. Den växande sammansmältningen av sociala medier med e-handel underblåser denna trend. Denna så kallade sociala handel kommer att fortsätta att präglas av sig själv under d kommande åren.

Detta säkerställs till exempel av trenden mot mer och mer omedelbar shopping i sociala nätverk. De triggar visuellt känslor kring en specifik produkt och lockar därmed den tilltänkta målgruppen till webbshoppen bakom.

Köpbara livestreams blir också allt viktigare: Influencers streamar videor om produkter i sina nätverk, rapporterar om sina erfarenheter och utbyter idéer med sin community. Affiliate-länkar till onlinebutikerna ingår.

Eventkaraktären i sådana presentationer borde göra respektive produkter till något speciellt och väcka mer intresse. Även utan en coronalåsning kommer sådana händelser med största sannolikhet att få ännu mer uppmärksamhet under de kommande åren. Social handel har varit utbredd i Kina under en tid och kommer att fortsätta att erövra Europa.

Hybridhandel

Inom många marknadssegment måste fysisk detaljhandel i allt större utsträckning expandera sin verksamhet online om den vill överleva. Hybridhandel är därför mer av en nödvändighet än en trend. I det här sammanhanget går begreppet ”fygital” allt oftare runt: Kunderna vill kunna få sin vanliga service fysiskt på plats och samtidigt kunna välja och beställa produkter digitalt. S

om ett resultat har koncept som Click & Collect blivit oumbärliga i detaljhandelsvärlden, särskilt sedan pandemin nyligen gav dem ett uppsving. Marknadsföring över kanaler förmedlar detaljhandelns samtida löfte: att beställa varor online och kunna hämta dem lokalt på önskad plats är en välkommen, modern tjänst, men det ökar logistikkraven. Trendiga lösningar är bland annat mikrolager i innerstäder och smidigare transportmedel som bidrar till snabbare distribution av varor. Återförsäljare kommer att använda det i allt större utsträckning för sin leveranskedja.

D2C-trend: Direktförsäljning på uppgång

En möjlighet för branschen att positionera sig starkare på e-handelsmarknaden är D2C. Populariteten för denna distributionsmodell ökar märkbart. D2C står för direkt-till-konsument, det vill säga direktförsäljning. Det bör noteras att ännu fler industriföretag kommer att marknadsföra sina produkter direkt till slutkunderna själva.

Tillverkare erbjuder i allt högre grad slutkunder sina egna e-handelskanaler och försöker därmed ytterligare öka lojaliteten till sina produkter. Direktprenumeration och lojalitetsprogram hjälper. Direktkontakt med konsumenter ger branschen viktiga insikter om hur deras varumärken och sortiment tas emot. Direkt vidareutveckling med detta kundfokus förenklas.

Tekniska och miljömässiga utmaningar

Slutligen finns det några fler långsiktiga utvecklingar som e-handeln inte får tappa ur sikte. På den tekniska sidan är den mer frekventa användningen av artificiell intelligens (AI) och virtuell verklighet (VR) verkligen en av dem. Till exempel intelligenta chatbots i kundtjänst eller röstshopping med hjälp av AI-språkassistenter, videoshopping med appar och VR-glasögon eller illustrationer med interaktiv 3D-grafik. Förr eller senare kommer de flesta e-handelshandlare att behöva hantera dessa tekniker för att ta kundupplevelsen till en hållbar nivå.

Nyckelordet DXP spelar också en allt viktigare roll: en digital upplevelseplattform gör det möjligt för återförsäljare att erbjuda sina kunder innehåll och handel från en enda källa. DXP sammanför effektivt innehållshanteringssystem, onlinebutiker och reklamverktyg. På så sätt kan en e-handelshandlare spara några arbetsmoment. Utvecklingen mot mer omedelbara betalningar kommer också att fortsätta. Realtidsöverföringsprocessen förbättrar kundupplevelsen ytterligare. Optimerad tillgänglighet för nätbutiker bidrar också till detta.

På ekologi- och hållbarhetsnivån finns en utmaning för e-handeln, till exempel att minska förpackningsavfallet. Dessutom ska förpackningarna bli mer miljövänliga. Ändringen av EU Packaging Act 2022 driver på förändringar ytterligare. Den ger bland annat ökade återvinningsgrader för kartong och förpackningar. Och slutligen måste handeln, tillsammans med logistik och industri, fortsätta att driva på CO2-minskningen i leveranskedjorna. Trenden visar att välkända företag ofta sätter takten för detta. 2022 kommer förmodligen några fler att läggas till.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]