Hur man framgångsrikt ökar Försäljningen för en E-handel

Rabatter, kuponger, paketerbjudanden – det finns olika sätt att öka försäljningen av dina produkter och därmed försäljningen på ett riktat sätt. I denna artikel förklarar vi vad som menas med säljfrämjande åtgärder och hur dessa även kan användas framgångsrikt inom e-handel.

Detaljhandelsförsäljningskampanj

Alla är bekanta med typiska detaljhandelskampanjer som provningar i butik eller 2-för-1-kampanjer. Den potentiella kunden kan testa produkten på plats, smaka på den, känna på den, lukta på den, sätta på den och ta med den hem om han eller hon gillar den. Dessutom står det köparen fritt att i förväg söka personlig rådgivning från specialistpersonal. Dessa fördelar bör också skapas online för en optimal användarupplevelse.

Försäljningskampanj – vad är det egentligen?

Säljfrämjande är generellt alla (kommunikations)åtgärder som ger potentiella kunder incitament att köpa produkter eller tjänster och därmed åstadkommer en försäljningsökning för säljaren. Man skiljer på kvantitativa och kvalitativa mål.

Strävar företaget efter kvantitativa mål genom säljfrämjande åtgärder?

Är åtgärderna mestadels tillfälliga kampanjer (t.ex. rabatter, kuponger, specialerbjudanden). På grund av den tidigare definierade tidsperioden kan kampanjens framgång mätas i konkreta termer. Till exempel ska försäljningen av produkt X ökas med en faktor Y under en period av tre veckor. Om målet uppnås kan marknadsföringsåtgärden anses vara framgångsrik.

Till skillnad från de kvantitativa målen syftar de kvalitativa målen till ett framtida nuvarande tillstånd. Det handlar inte om en kortsiktig ökning av försäljningen, utan om en produkts och företagets anseende i stort och att tilltala och skaffa nya kunder. Åtgärderna syftar till att optimera såväl köpupplevelsen som kundresan och användbarheten på lång sikt för att öka kundlojaliteten och därmed försäljningen. Ett företag behöver dock inte binda sig till ett mål för att optimera försäljningen. På så sätt kan kvantitativa såväl som kvalitativa mål eftersträvas parallellt med olika åtgärder.

Säljfrämjande åtgärder inom e-handel – Öka försäljning online

Förutom detaljhandeln används de olika kommunikationsverktygen också allt oftare inom e-handel. Säljfrämjande inom e-handel skiljer sig i vissa avseenden från den i lokal handel, men det är möjligt att överföra vissa aspekter till onlinevärlden.

Koncept och design

Ögat köper också – ett bra butikskoncept ger kunden en trevlig shoppingstämning och en bra överblick över varuutbudet. Om kunden trivs i butiken är det ofta halva grejen. Denna upptäckten kan även tillämpas på e-handel. För även här spelar designen av nätbutiken en viktig roll för kundnöjdheten, och påverkar därför även företagets försäljning på lång sikt.

För optimal användbarhet bör onlinebutiken vara tydligt utformad och intuitiv att använda. Mindre är ofta mer: Det är viktigt att vara uppmärksam på kontraster och lämplig typografi. En bra produktbeskrivning är också oumbärlig i webbshoppen – den potentiella kunden kan trots allt inte hålla produkten i sina händer och testa den i förväg. Förutom en detaljerad beskrivning hjälper införandet av bilder också till att bättre illustrera produkten.

För att en produkt ska komma fram för att öka försäljningen är det lämpligt att placera den tydligt på din hemsida och annonsera den på olika platser. Webbutiken kan även använda plattformens design för att lyfta fram vissa produkter från andra, till exempel med en ram eller en framträdande plats på startskärmen. Med hjälp av rätt butikskoncept och webbdesign kan både säljfrämjande åtgärder med kvalitativa och kvantitativa mål genomföras.

Rabatter

En av de mest populära säljkampanjerna är rabatter. Dessa kan användas så ofta du vill i både detaljhandel och e-handel. Man skiljer på konsumentrabatter och handelsrabatter.

I B2C-affärer är konsumentrabatter när en kund får ett prisavdrag på den önskade produkten. Rabatten uppmuntrar dig att köpa. Rabatter ökar inte bara försäljningen, utan också kundlojaliteten. Om en kund till exempel utlovas rabatt på sitt nästa köp är chansen stor att de kommer att handla i nätbutiken igen. I B2B-verksamhet avtalas en volymrabatt särskilt ofta individuellt med återförsäljaren och sparas på kundkontot.

Produktrekommendationer

En fördel med stationär detaljhandel är dess närvaro. På så sätt kan kunder i butiken eller på försäljningsstället informeras om produkter av säljare eller konsulter och på så sätt få direkta produktrekommendationer. Goda råd uppmuntrar i slutändan kunderna att göra ett köp. Men även om det inte finns någon personlig rådgivning på plats inom e-handel kan försäljningen öka även här med personliga produktrekommendationer.

En personlig webbshop är extremt viktigt för användarupplevelsen och kundlojaliteten. De personliga produktrekommendationerna kan genereras med hjälp av artificiell intelligens och orderhistorik. Personlig produktrådgivning kan också ges online, till exempel via en videochatt.

Kuponger

En populär säljfrämjande åtgärd med ett kvantitativt mål är användningen av kuponger. Dessa motiverar människor att köpa, särskilt när de har känslan av att de verkligen sparar pengar genom att göra det. Eftersom detta vanligtvis är ett tidsbegränsat erbjudande uppmuntras kunden att köpa produkterna inom den tid som är avsedd för detta ändamål.

Detta har också fördelen att åtgärdens framgång lättare kan mätas och utvärderas. Kuponger fungerar i både detaljhandel och e-handel. Kuponger kan enkelt matas in på e-handelsplattformen med hjälp av en verifikationskod och belopp X kommer automatiskt att dras från beloppet. Och fysiska återförsäljare vänder sig också alltmer till digitala lösningar som mobila kuponger när det kommer till kuponger. Detta avser användningen av kuponger via smartphone. Kunden behöver inte först klippa ut kuponger från broschyrer och ta med dem till butiken, men tack vare mobilkupong har de alltid dem i fickan.

Produktpaket

Produktpaket används också ofta som en säljfrämjande åtgärd. Produkterna kombineras och dessa säljs vanligtvis till ett lägre totalpris. Inte bara köparna drar nytta av ett lågt pris, utan bindningen av produktpaket har också en rad fördelar för återförsäljarna. Sist men inte minst ökar detta det genomsnittliga kundvagnsvärdet och, som ett resultat, försäljningen.

Särskilt inom fysisk detaljhandel finns det ofta paketerbjudanden från en produktfamilj, till exempel ett schampo och tillhörande balsam. Men den säljfrämjande åtgärden blir också allt mer populär inom e-handel. Vissa butikssystem – inklusive Magento 2 – erbjuder möjligheten att skapa så kallade ”buntprodukter”. Dessutom kan butiksoperatörer använda analysverktyg för att ta reda på vilka produkter som ofta hamnar tillsammans i kundens varukorg och även erbjuda dem som produktpaket i framtiden.

Kundnöjdhet alltid i fokus

Vilken säljfrämjande åtgärd som är den rätta för företaget måste avgöras individuellt. Företag väljer ofta en kombination av säljfrämjande åtgärder som syftar till både kvantitativa och kvalitativa mål. Med varje åtgärd bör företag framför allt hålla ett öga på kundupplevelsen och kundnöjdheten och undvika knep som en konstgjord brist eller ett paket med sämre tilläggsprodukter.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...

  • Vad är en Webbutik? Förklarat!

  • Vad är en E-Handelsplattform? Förklarat!

  • Vad är ett CRM-System? En Komplett Guide

  • Vad är E-Handel? En Komplett Guide

  • Digital Tillgänglighet i E-handel: Planera för framtidens E-handel nu!

  • Kundresa i B2B: Vilka aspekter är viktiga?

  • Produktdatahantering: Nyckeln till framgång inom e-handel

  • Automatiserad shopping: prenumerationsmodeller i den digitala tidsåldern

  • Designtrender för Onlinebutiker och E-Handlare [Tips & Guide]