De 5 Viktigaste Framgångsfaktorerna en Mobilanpassade E-handel

Mobila enheter blir den avgörande faktorn för marknadsföring och e-handel. Användningen av mobila försäljningsplattformar blir allt viktigare för både B2C- och B2B-företag. I följande blogginlägg kommer vi att visa dig 5 faktorer som du bör tänka på för långsiktig framgång inom mobil e-handel.

Handla online – var som helst, när som helst

På tåget, i soffan eller på jobbet – smartphones och surfplattor är bland våra ständiga följeslagare. Mobila enheter påverkar också vårt köpbeteende.

Mobilhandel är en speciell form av e-handel. Med detta menas försäljning av produkter, tjänster och information via mobiltelefonen (smartphonen). För företag som (även) säljer sina produkter online betyder det att deras e-handelsplattform måste vara optimerad för mobil användning för att kunna skapa en övertygande användarupplevelse för sina kunder.

Framgångsfaktor 1: Användbarhet och användarvänlighet

För att kunder ska kunna använda en webbutik måste den vara enkel att använda. Användbarheten av plattformen är också en av de avgörande kvalitetsegenskaperna inom e-handel med telefon.

Intuitiv hemsida – mobilanpassad

Att handla på mobila enheter kräver intuitiv manövrering som är anpassad till slutenhetens skärm. Knappar, klickbara element och menyalternativ måste vara av lämplig storlek så att de kan manövreras exakt med fingrarna. För att göra detta måste speciella funktioner hos pekskärmen beaktas och manöverelement som zoomning eller svep – horisontell svepning mellan element – måste användas. Funktioner som museffekter eller länkar bör undvikas.

Struktur och navigering

Eftersom skärmarna på mobila enheter är betydligt mindre och erbjuder mindre utrymme för innehåll måste sidorna på den mobilanpassade e-handeln vara välstrukturerade. Före skapandet bör varje funktionalitet kontrolleras för dess mervärde och endast de nödvändiga funktionerna ska användas.

Användningen kan också förenklas genom att integrera bra navigering. Bekanta funktionsprinciper och element som bokstaven som symbol för ett meddelande eller ”menysymbolen” för menynavigering kan hjälpa. Användningen av filter gör det också lättare att söka efter kategorier.

Sökfunktion

Sökfunktionen är en nyckelfaktor för framgång inom mobilanpassad e-handel. Detta ska synas tydligt och guida kunderna till varan de letar efter inom några sekunder. Det är tillrådligt att förlita sig på en ”intelligent sökning” som använder algoritmer för att leda till färre nollträffar och en bättre resultatrankning. Sökinmatningen analyseras, stavfel fångas upp och singular- och pluralformuleringar samt synonymer beaktas.

Framgångsfaktor 2: Användarupplevelse )

För att kunderna ska kunna använda den mobila shoppingplattformen måste butiksoperatörerna erbjuda sina kunder en trevlig shoppingupplevelse. När du handlar på språng uppskattar kunderna den snabba åtkomsten och beställningsprocessen samt en tydlig presentation av produkterna.

Hastighet och prestanda

Den främsta anledningen till att använda en mobil enhet när du handlar är att spara tid. Smarttelefonen finns alltid ”till hands” och kan användas för impulsköp. För att plattformen ska kunna användas riktigt snabbt är bra sidprestanda avgörande. Försenade sidladdningstider ökar avvisningsfrekvensen och kunder kan köpa från en konkurrent.

Design och innehåll

Utseendet på butiken är också avgörande för en positiv användarupplevelse. Designen ska vara funktionell och betona företagets budskap. För bättre synlighet är det viktigt att vara uppmärksam på höga kontrastförhållanden. Innehållet måste begränsas till det väsentliga och texter måste struktureras med hjälp av underrubriker.

Kundvagn och utcheckning

Kundvagnen är en central del av e-handeln. För en bra användarupplevelse ska kunderna alltid kunna hålla ett öga på och hantera detta. Ett enkelt köp bidrar också till framgången för m-handelsplattformen. Långa registreringsprocesser bör undvikas och ett köp utan registrering eller via ett gästkonto bör erbjudas.

Framgångsfaktor 3: Rätt teknik

När det gäller just mobilanpassad e-handel är det avgörande att tänka på rätt teknik. Att endast använda skrivbordsvyn för mobila enheter leder till visningsproblem och därmed till en dålig användarupplevelse. Huruvida en separat app eller en responsiv eller mobil webbplats är bäst lämpad för mobilhandelsplattformen måste avgöras från fall till fall.

App- eller mobilwebbplats

Att besluta om rätt teknikstrategi påverkar investeringskostnader, drift och vidareutveckling. För att göra detta måste användningsfall definieras och beslut fattas om vilka funktioner som även ska erbjudas i mobilversionen. I vilket fall som helst bör dock mobila webbläsare kännas igen automatiskt och appar bör hänvisas till via en direktlänk till appbutiken.

Surfplatta eller smartphone

Även om både smartphones och surfplattor används när man pratar om mobila enheter så skiljer sig enheterna åt i sin tillämpning. Smartphones används mest för snabb och riktad informationsupphandling. Tabletter däremot används främst hemma eller på jobbet. Användaren drivs starkt av visuella representationer och använder surfplattan för att surfa och mindre för specifik informationsinsamling. Användarbeteende måste beaktas i strategiska överväganden som designen av mobilwebbplatsen eller appen.

Framgångsfaktor 4: Mobilt mervärde

Det är också viktigt för framgången för mobil handel att använda de speciella funktionerna hos mobila enheter och skapa mervärde.

Enhetsspecifika funktioner

Till skillnad från stationära enheter kan mobila enheter användas var som helst. Men funktioner som QR-skanning, beröring, vibrationer eller en klicka för att ringa-knapp kan bara kartläggas på smartphones och surfplattor. Till skillnad från ”mobile first” innebär metoden endast för mobil att specialfunktioner och applikationer inte kan användas alls eller endast delvis på en stationär plats.

Speciellt när butiken även finns i fysisk form utöver onlineförsäljning kan användbara verktyg som platsdetektering med GPS integreras i den mobila plattformen. Detta visar kunden den snabbaste vägen till närmaste kontor.

Artiklar kan hittas och beställas snabbt med streck- eller QR-kodsskanning. Mobilhandel blir därför också mer och mer intressant för kunder från B2B-sektorn.

Augmented Reality

Med hjälp av mobila enheter blir shoppingupplevelsen ännu mer verklig. Genom att integrera förstärkt verklighet i m-handelsbutiken kan kunderna testa produkten i ”riktiga” miljöer. Den nya tekniken är särskilt populär vid köp av möbler.

Kameralinsen på den mobila enheten krävs för att visa innehållet med förstärkt verklighet. Den verkliga miljön spelas in med kameran och det önskade objektet projiceras in i den. Kunden ser den verkliga miljön med det virtuella elementet genom displayen och kan interagera med det.

Framgångsfaktor 5: Omnikanal

Mobilhandelsplattformen bör vara inbäddad i befintliga kanaler och integrerad i företagets övergripande strategi. Speciellt synkroniseringen av de olika försäljningskanalerna spelar en viktig roll.

Länkning och synkronisering

För att mobilhandelsplattformen ska kunna användas måste den nå så många som möjligt. Särskilt inom B2C-området är det möjligt att koppla den mobila kanalen med beröringspunkter i fysisk detaljhandel. Tiden efter besök i butik och hemkomst kan användas för att få ytterligare information om varan och för att göra köp. Synkronicitet i designen av mobilhandelsbutiken och de andra försäljningsplattformarna är viktig för igenkänning.

Synkroniseringen av de olika plattformarna måste också vara automatisk. Om en kund lägger en vara i varukorgen via smartphone ska det även vara möjligt att genomföra köpet med en stationär enhet. På så sätt kan kunden fortsätta och genomföra köpet som gjorts på resande fot hemma. Spårnings- och leveransstatus bör också kunna ses från vilken enhet som helst.

By Snapsend

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Läs också...